Delayhead – Vol 80%

Delayhead – Vol 80%
Inverse Records, 2014

Wanneer Finnen het over percentages hebben, mag je er vrij zeker van zijn dat er alcohol in het spel is. Ze gaan er in dat geval flink op vooruit, want hun vorige teug had nog een gistingsgraad van 40%. Nu dus 80%. Wat niet verandert is hun credo: doelbewust eerlijke muziek maken, die iets betekent voor zichzelf en die recht in je gezicht kijkt.

De productie focust op de korstzang. Die heeft inderdaad het meest uitgesproken karakter. Denk aan een soort cross-over van Kurt Cobain en James Hetfield, die ze op twee apart ingezongen lagen gezet hebben en die regelmatig eenzelfde gekweldheid in zich dragen als de Nirvana-zanglijnen. Alle respect dat ze hun lijnen echt gedubbeld en niet gekopieerd hebben, maar onvermijdelijk valt elke minuscule afwijking dan op. Zeker als er een nootje van één van de twee lagen net naast zit. De melodielijnen blijven gelukkig binnen het bereik, zodat het alleen tijdens de gehoortergende balladnachtmerries Shut My Mind en Creed niet om aan te horen is. Minder prominent in de mix zit de riffmotor. Die wil wel eens heerlijk op groovetoeren komen (openingstrack, Deadman Walking, Flask), maar bestaat voornamelijk uit los zand (het slaapverwekkende Three In Vain Gods, Shut My Mind enz.).

Sprankelende dual leads en solo’s geven er nog wel een zilveren glanslaagje aan en wat hen siert is dat ze daar een stuwende ritmepartij onder spelen. Drum en bas staan er heel naturel op en eisen precies daardoor geen aandacht op. Het maakt deze groovemetalplaat doodeerlijk, maar in alle eerlijkheid is ze gewoon niet goed. De grunge (zang)- en heavymetaltwists wisselen in succes, het riffwerk is net wat te wispelturig. Nog even naar de eerste twee Volbeat-platen en Chainfist luisteren vooraleer ze aan Vol 120% beginnen!

Tracklisting
Delayhead-Vol80

1. … To Die/To Live For