Crippled Black Phoenix – White Light Generator

Mascot Records, 2014

Crippled Black Phoenix bestaat alweer tien jaar, na flink wat wisselingen in de line-up. Justin Greaves, die onder andere bekend was als de drummer van Iron Monkey en Electric Wizard, is de initiator van het gezelschap en verzamelde een aantal muzikanten om zich heen met onder andere Dominic Aitchison, de bassist van Mogwai. Het gezelschap heeft inmiddels behoorlijk wat zangers versleten en nu heeft Daniel Änghede de vocalen voor zijn rekening genomen. White Light Generator is alweer het vijfde reguliere album van de band.

Met een nieuwe zanger is het weer afwachten of de stem in de smaak valt maar daar zit het vanaf de eerste tonen helemaal goed. Het album begint met een cover (Sweeter Than You) van een zanger uit de jaren ’50 genaamd Rick Nelson waarbij Änghede zijn gevoelige stem gelijk kan etaleren, een lichtvoetige start om daarna met het tweeluik NO! gelijk alles uit de kast te halen. Crippled Black Phoenix zet een groots geluid neer waarbij er niet naar een Floydiaanse gitaarsolo meer of minder wordt gekeken, de frasering in de solo’s is echt David Gilmour. Toch liggen die Floyd-invloeden er niet zo dik boven op als op (Mankind) the Crafty Ape en kiest de band voor een wat duistere sound. De dynamiek van de langere composities is weer eerder bij post-rock te plaatsen en Änghede weet op de stevigere stukken zijn stem goed om te schakelen naar een meeslepender geluid. Let’s Have An Apocalypse Now! zet met zijn donderende drums en gitaarriff een onheilspellende en apocalyptische vibe neer en Black Light Generator heeft een sfeer die ik vooral in de vocalen bij de new wave uit de jaren ’80 zou plaatsen.

Deze plaat heeft twee helften: de Black Light Side en White Light Side. Bij de Black Light Side die tot en met Parasites met een heerlijke bluesy gitaarsolo gaat zegevieren de gitaren en zijn de jaren ’70 invloeden duidelijk te horen. Tussen de twee helften is een spoken word intermezzo geplaatst en daarna wordt het geluid steeds lichter en de pianopartijen worden steeds prominenter. Het tempo gaat omlaag en de melancholische ballads worden ingezet. Hier komt de zang van Änghede minder goed uit de verf en de muziek is vrij standaard te noemen ondanks het grotere instrumentarium en de White Light Side vind ik dan ook een mindere helft. Grappig genoeg zit in dit ingetogen gedeelte ook een echte grande finale aan het eind van We Remember You waarbij piano’s opgestapeld worden, de drums feller worden en de gitaren steeds verder echoën totdat er echt een muur van geluid is. Dit had een geweldig slot kunnen zijn voor White Light Generator, ware het niet dat het rustgevende A Brighter Tomorrow de boel mag eindigen.

De Black Light Side is fantastisch en rockt enorm, de tweede helft zorgt voor een lichte verlaging in de gemiddelde score. White Light Generator is een goede plaat waarop geweldig wordt gemusiceerd en de uitschieters in de positieve zin echt aan het begin zitten. Crippled Black Phoenix heeft een sound die vertrouwd klinkt maar nergens stoffig aanvoelt: een beetje proggy grandeur, het betere jaren ’70 gitaarwerk, de dynamiek van post-rock en zelfs nog wat folky neigingen, een combinatie die lekker in het gehoor ligt.

1. Sweeter Than You
  2. No (Pt. 1)
  3. No (Pt. 2)