Menace – Impact Velocity

Menace – Impact Velocity
Season of Mist, 2014

Mitch Harris is onder andere bekend als de gitarist/zanger van Napalm Death en hij heeft veel songs geschreven die niet bij de stijl van die band passen. Nu heeft hij ze verzameld in het project Menace waar hij zelf de cleane vocalen voor zijn rekening neemt, iets wat ook al goed te horen was op The Wolf I Feed van Utilitarian, het laatste album van Napalm Death. De connecties met het Britse grindcoregezelschap zijn ver te zoeken op dit album.

Harris zet met Menace een sound neer die de geluidsmuur van het werk van Devin Townsend heeft, het kronkelende riffwerk van Voivod en de futuristische vibe van Fear Factory. De vocalen van Harris hebben ook vaak trekjes van Burton C. Bell van Fear Factory, maar dan iets nasaler, dit komt niet op alle tracks goed uit de verf. Ook spelen muzikanten als Derek Roddy (vooral bekend als ex-drummer van Hate Eternal), Shane Embury (bassist van Napalm Death) en Frédéric Leclercq (bassist van Dragonforce) mee op Impact Velocity. Eerst zou Brann Dailor van Mastodon alles indrummen, maar Roddy maakt indruk met zijn groovende en doordachte drumspel waarmee hij een andere kant van zichzelf laat zien dan die van de blastbeatmeester.

Vooral de eerste vier tracks zijn heel sterk, het zijn duidelijk gestructureerde tracks met sterke melodieën en pakkende riffs. Roddy zweept met zijn stampende drumritme in I Live With Your Ghost de boel helemaal op en het refrein blijft echt in je hoofd hangen. Ook neemt het nummer in de bridge een hele mooie wending met de dochter van Mitch Harris als begeleidend vocaliste. Met Menace gaat Harris voor een groots geluid en daarbij horen ook strijkers die zijn gespeeld door Nicola Manzan.

In de tweede helft worden de nummers progressiever en technischer. De ritmes van Roddy worden drukker, de blastbeats worden weer van stapel gehaald, de riffs kronkelen meer en de vocalen worden breder ingezet. Op de titeltrack is de Napalm Death-vibe aan het begin namelijk erg goed te horen in de gitaarriffs. De metalsound keert meer terug waar niks mis mee is, toch is het eerste gedeelte waar Harris met een melodieuze rocksound voor de draad komt heel erg verrassend in de positieve zin en het meest memorabel.

Impact Velocity is een interessante plaat geworden waarop voor het grootste gedeelte goede songs staan. Een aantal tracks zijn knap gemaakt, maar beklijven niet echt. Dit is een verfrissende nieuwe richting voor Harris en hier wil ik wel meer van horen.

Menace – Impact Velocity

1. I Live With Your Ghost
  2. Painted Rust