Neogenesis-tour (Nemost, Butwetryit, Facebraker en Diabolical)

Neogenesis-tour (Nemost, Butwetryit, Facebreaker en Diabolical)
26 april, Hedon Zwolle

Op Koningsdag kun je in Nederland op de vrijmarkt op een stoffig kleedje de pens-piano bespelen en op die manier wat geld bij elkaar sprokkelen. Of je laat je vollopen op een terras in de stad. Of je gaat naar het vorig jaar verbouwde Hedon waar de Neogenesis-tour, met het Zweedse Diabolical als headliner, is neergestreken. Een kleine tweehonderd republikeinen deden dat laatste samen met uw redacteur van dienst.

Opener van de avond is het Franse Nemost. Deze heren brengen een pot melodieuze deathmetal met een progressieve inslag. Ik meen zelfs even een flanger-effect over een van de gitaren te horen. De tweestemmige zang draagt bij aan de variatie in de muziek. Jammer dat de cleane zang niet altijd even zuiver is. De twinsolo’s komen beter uit de verf en het gitaarwerk weet sowieso te overtuigen. Het overwegend jonge publiek laat zich makkelijk opzwepen en de zaal gaat los. Nemost is hier zichtbaar door verrast. Het geluid is voor een opener verrassend goed, niet te hard en de instrumenten zijn goed van elkaar te onderscheiden. Vanavond is het laatste optreden van bassist Bruno Jarles. Een waardig afscheid!

Nemost

Na een korte ombouwpauze mogen de Duitsers van Butwetryit het podium beklimmen. Technische probleempjes aan het begin van de set en een bar slecht geluid zorgen ervoor dat het Butwetryit niet lukt om de sfeer vast te houden. Gedurende het hele concert kampt de band met een slecht geluid. De drums staan veel te hard en verdringen de vocalen en gitaren naar de achtergrond. Dit wordt pijnlijk duidelijk als Butwtryit een cover van Sepultura speelt (Territory) die alleen in de refreinen sporadisch herkenbaar is. En dan helpt het niet dat de helft van de band als een zak aardappelen op het podium staat. Desondanks pakt het jonge publiek de metalcore die de band brengt goed op. Er wordt een wall of death gecreëerd en de eerste stage-divers staan op het podium. Aan het eind van het optreden twijfelt de band lang over een toegift. Als duidelijk wordt dat er nog tijd is voor een laatste nummer en het sein door de geluidsman op groen wordt gezet gaat de band toch maar van het podium. Het siert de band wel dat de leden na het optreden direct de zaal inkomen en uitgebreid de tijd nemen om een praatje te maken en op de foto te gaan.

De Zweden van Facebreaker laten vervolgens zien hoe het wel moet. Hun lompe en brute deathmetal wordt met dodelijke precisie afgevuurd. Nadat ook Facebreaker last heeft van opstartproblemen (er wordt gedurende het eerste nummer met chagrijnige gezichten druk geseind naar de geluidsman dat het geluid moet worden bijgesteld) wordt het geluid per nummer beter, hoewel de cymbalen constant te hard staan. De polkaritmes doen hun werk, zorgen voor de nodige variatie en ondersteunen de lompheid van de muziek. De band heeft er zichtbaar plezier in benut de ruimte op het podium optimaal. De 35 minuten die de band aan speeltijd krijgt zijn eigenlijk te kort.

Facebraker

Het is aan headliner Diabolical deze avond af te sluiten en direct wordt duidelijk dat ook deze band er zin in heeft. De Neogenisis-tour is bijna ten einde en dat zorgt ervoor dat de muzikanten goed op elkaar zijn ingespeeld. De nummers worden bijna net zo strak als op cd gespeeld. De videoprojecties die achter de drums worden vertoond laten nucleaire explosies, destructie en massale onderdrukking van de mensheid zien en dat ondersteunt de muziek perfect. Helaas stroomt de zaal langzaam leeg, alleen de oudere bezoeker blijft hangen. De gemiddelde leeftijd gaat daardoor omhoog. Het enthousiasme van het overgebleven publiek gelukkig ook! Het geluid is bij Diabolical goed afgesteld, enkel de solo’s staan te zacht. De setlist wordt voor meer dan de helft gevuld met nummers van de meest recente cd (Neogenisis maar ook een oudje van A Thousand Deaths, in de vorm van Children Of The Mushroom Cloud, passeert nog even de revue.

Diabolical

Zoals gezegd is Hedon vorig jaar verbouwd. De kleine zaal oogt als het Tilburgse 013 in Madurodam-formaat en de lichtshow is, zeker voor een kleine zaal, uitstekend. Enig minpuntje is dat er buiten het pand niet gerookt mag worden waardoor de rokers onder het publiek hun heil moeten zoeken in een te kleine rokersruimte waarvan de afzuiginstallatie net zo slecht zuigt als een derderangs knaken-temeier.