Mars Red Sky – Stranded in Arcadia

Mars Red Sky – Stranded in Arcadia
Listenable, 2014

Het maken van Stranded in Arcadia ging niet helemaal van een leien dakje. De Franse band zou na de Zuid-Amerikaanse tour in de woestijn in Californië de plaat gaan opnemen, echt de perfecte omgeving voor de muziek van deze band, maar door problemen met visa bleef de band in Rio de Janeiro steken. Toch wilde de band niet zonder opgenomen materiaal naar huis en besloot in een studio in Rio de Janeiro het album op te nemen. Hoe dan ook, deze tweede schijf van het gezelschap heeft een geweldig geluid meekregen.

Mars Red Sky zet de toon gelijk subliem met The Light Beyond. De stonerriffs worden bedwelmd onder de fuzz terwijl de Beatles-achtige zangharmonieën tevoorschijn komen. De drummer accentueert zijn swingende partijen met een tamboerijn en laat zijn ridebekken lekker fluisteren. Julien Pras heeft een hoge en lichte stem die zich in het stonergenre onderscheidt en erg goed past bij de zwaarte van de instrumentatie.

Stranded in Arcadia heeft echte songs, al staan er ook tracks op die meer een jammend karakter hebben. Arcadia is volledig instrumentaal met de ritmesectie die elkaar echt aanvoelt terwijl Pras lekker even mag uitwaaieren met zijn gitaar, uiteindelijk jaagt de drummer de boel op en wordt er een moddervette riff ingezet. Aan de andere kant heb je knappe nummers als Join the Race dat opent met een rare riff, onregelmatige drumpartijen en vervreemdende zanglijnen die toch erg pakkend klinken om na drie minuten een hele zweverige passsage in te gaan en zo te schommelen tussen deze twee sferen in zijn zeven minuten.

Deze band weet vette stonerriffs en grooves succesvol te vermengen met vocalen die je eerder bij de psychedelische pop/rock uit de jaren ’60 zou plaatsen. De ritmesectie is goed op elkaar ingespeeld, het album is als geheel erg constant en misschien nog wel het belangrijkste: het klinkt gewoon heel erg lekker!

Mars Red Sky – Stranded in Arcadia

1. The Light Beyond
  2. Hovering Satellites