Coffinworm – IV.I.VIII

Coffinworm – IV.I.VIII
Profound Lore Records, 2014

Profound Lore bestaat tien jaar, van harte gefeliciteerd! Het is al vaker gezegd door redacteuren van Zware Metalen, maar dit label staat garant voor kwaliteit. Een van de meest recente releases is het nieuwe album van Coffinworm genaamd IV.I.VIII, vier jaar na het debuut When All Became None.

Bij de eerste tonen laat Coffinworm gelijk horen dat het verdomme menens is met een geluid dat overdonderend is en door Sanford Parker achter de knoppen in goede wegen is geleid, deze tweede plaat gooit er nog een schepje bovenop vergeleken met het debuut. De zanger wisselt af tussen lage brullen en giftige schreeuwen en de muziek is een gebalanceerd en gitzwart mixtuur van doom, sludge en blackmetal. IV.I.VIII gaat snel de startblokken uit maar voor het grootste gedeelte wordt er meeslepend op een laag tempo gespeeld met gitaarpartijen die op een verwrongen manier in elkaar verweven zijn met flink wat blackmetalinvloeden en drums die voornamelijk mokerslagen uitdelen, maar in het middenstuk van Black Tears komt de band opvallend uit de hoek met een lekkere groove. Ook wordt er in de laatste minuten van A Death Sentence Called Life nog een snelle en grimmige passage in gegooid waarin de zanger echt alles geeft en de akoestische gitaren voor het verontrustende slotakkoord zorgen. Ook worden er geluidseffecten gebruikt om het geheel meer ambiance mee te geven.

Een comfortabele beluistering is bij deze plaat geen optie. Rustpunten zijn er niet, het is veertig minuten lang hele smerige muziek die ontzettend organisch klinkt. Liefhebbers van de laatste platen van Indian en Lord Mantis zullen het wel goed gaan vinden met deze plaat van Coffinworm.

Coffinworm – IV.I.VIII

1. Sympathectomy
  2. Instant Death Syndrome