Epistasis – Light Through Dead Glass

Epistasis – Light Through Dead Glass
Crucial Blast, 2014

Zeer recent heb ik The Mother of Virtues van Pyrrhon gerecenseerd, een hele eigenzinnige plaat. Drummer Alex Cohen wist met zijn jazzy spel helemaal te overtuigen en hij speelt ook in Epistasis, een experimentele blackmetalband. Vorige maand kwam de tweede EP genaamd Light Through Dead Glass uit.

Time’s Vomiting Mouth begint vrij rechttoe rechtaan met hele rauwe vocalen van Amy Mills maar de experimentele trekjes komen al snel naar boven in het dissonante gitaarwerk en de trompetpartijen. Bij Finisterre wordt er met een onheilspellende passage voor de akoestische gitaar even de rust bewaard maar dat is van korte duur. Alex Cohen hield zich op de eerste track nog wat afzijdig maar hier gaat hij zijn spel steeds meer opvullen met fills en blastbeats, toch staat hij vrij ver achterin de mix. De gitaren staan juist fel op de voorgrond terwijl de vocalen op de achtergrond echoën en de trompet doemt af en toe op, dat had van mij meer gemogen. Deze stukken hebben namelijk veel weg van Kayo Dot, een band die tot mijn favorieten behoort. Epistasis heeft voor een rauwe productie gekozen en dat komt zeker niet altijd goed uit de verf. Vooral in de blackmetalpassages wordt het een brij waar moeilijk iets uit te halen valt, in de rustige stukken geeft het juist iets beklemmends. Grey Ceiling is een prachtig stuk waarin de trompet de hoofdrol krijgt en verschillende lagen over elkaar heen speelt, de metalinvloeden worden even volledig weg gelaten.

Light Through Dead Glass is spookachtig, er hangt een hele aparte sfeer om deze EP. Het piept en kraakt door de overgangen die niet al te soepel klinken en de rauwe productie. Dreigende blackmetalpassages worden afgewisseld met akoestische intermezzo’s en ronduit vreemde stukken waarin de gitaren en de trompet wringend tegen elkaar in spelen voor het effect en Alex Cohen zijn jazzy drumspel tevoorschijn haalt. Voor liefhebbers van Kayo Dot én Ordo Ad Chao van Mayhem, een intrigerend werkje.

Epistasis – Light Through Dead Glass

1. Time’s Vomiting Mouth
  2. Finisterre