Tartharia – Bleeding For The Devil

Tartharia – Bleeding For The Devil
Phantom Pain, 2014

Een zweem van anonimiteit rond de Russen van Tartharia. Zelfs via het grote archief is meer informatie dan onderstaand moeilijk te vinden. Slechts een subjectieve visie op Bleeding For The Devil blijft hierdoor over. Het is een schijf met diverse aangezichten, niet rechtstreeks in een hokje te plaatsen.

Tartharia band

Toch blijft na vele luisterbeurten een lichtelijk gevoel van verveling en saaiheid hangen. Nergens grijpt Bleeding For The Devil me naar de strot. Door het aanmeten van een postmoderne sound kan ik ook niet onderdrukken dat dit plaatje voelt als een verloren zoon uit de jaren negentig willekeur van gothic-/semi-black-/door deathmetal beïnvloede bands. Ik heb dan ook wat moeite met een omschrijving geven van Tartharia’s cd’tje. Openingstrack Metal Salvation geeft in eerste instantie een vermoeden van de richting die het op gaat, maar blijkt achteraf een wat vreemde eend in de bijt. Ook tekstueel trouwens, waar het nummer een soort verering van metalmuziek is en veel van de overige lyrics getrouw gaan over suppressie en verstikking.

Niets toevoegende vrouwenvocalen vinden we ook, onder andere in Bridges Burning Memories. Verder heeft dit nummer best zijn goede momenten, te vinden in Scandinavische deathmetalritmes. De titeltrack lijkt daarna weer een klein uitstapje te zijn naar core-achtige muziekjes, voornamelijk te wijten aan het gitaarspel en duellerende vocalen. Een luistertip zou wellicht Satisfactory Suffocation zijn, dat qua dynamiek en overall gevoel met kop en schouders boven de rest uitsteekt. Prime Evil is een opgehitst blackened death-liedje, terwijl Half A Sense een chaotisch soort Zuid Amerikaans thrashritme heeft, vreemde toetsenpartijen op de achtergrond en deathgrind in de refreintjes. Ik ben er niet kapot van, ik vrees dat ik Bleeding For The Devil niet nog een keer zal beluisteren zodra deze review klaar is. Nu.

Tartharia - Bleeding For The Devil

1. Metal Salvation
  2. Bridges Burning Memories