Tangled Horns – Immovable Object

Tangled Horns – Immovable Object
Kablaam Records, 2014

Het is weer tijd voor Belgisch materiaal! Om precies te zijn van Tangled Horns, een band uit Antwerpen. De EP Immovable Object is het eerste materiaal van de band sinds Klang uit 2011 dat eerder positief op Zware Metalen werd besproken.

Ik kende de band nog niet en deze EP was dus mijn eerste kennismaking met Tangled Horns, en die is goed bevallen. Monument zet gelijk de toon met gitaarriffs die jaren ’90 grunge ademen en een zanger met een heerlijk rauw randje op zijn stem dat erg goed bij de muziek past. Daarna gaat de band wat dieper met invloeden van stoner en blues, de muziek wordt een stuk meeslepender. Heavy Is The Head valt op met zijn bluesy intro met bijbehorend krakend geluid maar als de band er harder tegenaan gaat blijven die invloeden duidelijk in de muziek zitten. Geen wonder dat deze band recentelijk het voorprogramma van Clutch verzorgde in Antwerpen want de invloeden van die band hoor ik in deze track er echt wel door heen sijpelen.

De langste track genaamd Monolith gaat echt volledig de stonerroute op met logge riffs op een lekker laag tempo. Een nummer waarbij de band echt in de groove zit en daardoor zonder probleem negen minuten lang kan boeien terwijl zanger Tim van de Plas zich helemaal geeft. Restraint is een track die ik op een plaat van Queens of the Stone Age zou kunnen verwachten. De bassist neemt het voortouw met zijn funky spel terwijl de gitaren catchy maar ook een beetje vreemd klinken, iets wat het Amerikaanse gezelschap met Josh Homme echt kenmerkt.

Tangled Horns zet een sterke EP neer waarbij ze verschillende kanten van zichzelf laten zien: het schrijven van korte en bondige tracks kunnen ze maar ze schudden ook heerlijke stonerjams als Monolith uit de mouw.

Tangled Horns – Immovable Object

1. Monument
  2. Immovable Object