KXM – KXM

KXM – KXM
Rat Pak Records, 2014

KXM is een nieuwe Amerikaanse allstarband die de kusten van Europa weet te bereiken met een debuutplaat. Sterren van dienst zijn Ray Luzier (Korn), George Lynch (Lynch Mob) en Dug Punnick (King’s X). Neem je wat letters uit die bands, dan kom je tot de naam van dit nieuwe project. Wat mij betreft lijkt het muzikaal echter op geen van de drie en al zeker niet op Korn. Het is eerder een doordeweekse rockband die nergens dreigt echt agressief of pittig te worden.

Hij wordt ook nergens écht goed. Elk van deze tracks lijkt sterk op het vorige: erg melige Amerikaanse rock met daarop die aparte zangstijl van Dug Punnick. In King’s X had ik er eigenlijk al problemen mee, maar op dit project klinkt de zangstijl plots wel erg vervelend. Misschien is het allemaal nog het best te verteren als de band de ballad induikt met Never Stop, waar een lichte knipoog naar Lynyrd Skynyrd plaatsvindt met knappe akoestiek en een harmonisch geheel. Faith Is A Room start met het wazige sfeertje veelbelovend, maar opnieuw grijpt de band terug naar dezelfde cheesy rockstijl met ééntonige zang. Hier en daar komt er even een experimentele uitspatting en dat maakt dat het hier en daar even wat minder droog klinkt, maar over het algemeen klinkt dit allemaal erg langgerekt en ééntonig.

Het zijn wat mij betreft de experimentele riedeltjes, zoals op I’ll Be Ok, de momenten waarop even alles stilvalt en wat technisch gejamd wordt, zoals op Sleep, samen met de vocale experimentele snufjes, die KXM er doorheen trekken. Dit debuut is niet weggelegd voor mij, maar misschien vinden de liefhebbers van de zangstijl van Dug Punnick er zich wel beter in. Die mensen tellen er met gemak tien punten bij. Muzikaal blijft het echter droog en log. Het experimentele en de muzikale vaardigheden van deze heren maken het nipt verteerbaar.

KXM - KXM

1. Stars
  2. Rescue Me