Gus G. – I Am The Fire

Gus G. – I Am The Fire
Century Media, 2014

De befaamde Griek Kostas Karamitroudis, in de scene bekend als Gus G., is dit jaar toe aan zijn tweede solo-plaat. Ex-lid van Nightrage en Arch Enemy en nog steeds actief bij Ozzy en in Firewind. Het heeft er zeker voor gezorgd dat de nek van de man aan het zwellen is geslaan als je kijkt naar de albumtitels. Na Guitar Master is er nu I Am The Fire.

Je kan echter niet ontkennen dat deze man een pakje kan spelen. Dat wisten we al langer en dat wordt opnieuw bewezen op deze plaat. Het is echter geen virtuoze trip geworden van een uur waarin er enkel wat technische vaardigheden op gitaar worden aangetoond. Dit keer heeft Gus de hulp ingeroepen van wat bekende en minder bekende gastmuzikanten en -zangers. Zo passeren onder andere Tom Englund (Evergrey) en Mats Levén (Candlemass en Krux) op zang, David Ellefson (Megadeth) op bas en Daniel Erlandsson (Arch Enemy) aan de drums. Soms even met een lichte power of thrash vibe, zoals op de hevigere instrumentale track Terrified, maar eigenlijk komt het steeds neer op een kwalitatieve vorm van heavy metal.

De man heeft zeker goede keuzes gemaakt in zijn gasten om deze nummers mee vorm te geven. Aanvankelijk klinkt het nog behoorlijk rauw met de twee openingstracks waar Mats Levén vocaal vorm geeft aan het geheel. Toch klinkt Blame It On Me al verdraaid catchy in de oren. Een groot verschil komt er met Long Way Down dat me door de vocalen van Alexia (Eyes Set To Kill) wat doet denken richting Evanescence, maar dan met een sterkere melodische basis gebracht. Jacob Bunton zorgt er op Just Can’t Let Go vervolgens voor dat er behoorlijk wat emotie in het geheel kruipt, ook al is dit misschien een van de songs die instrumentaal vrij oppervlakkig blijft. Na weer iets meer kracht erin te proppen eindigt deze man zijn plaat met twee uiterst verfijnde, harmonieuze tracks: Dreamkeeper met Tom van Evergrey en End of The Line waar Mats nog eens in meedraait. Vooral die voorlaatste is een aanrader.

Ik moet zeggen dat het me verrast. Het is overduidelijk dat het project Gus G. er duidelijk mag wezen. De deelname van elk van deze artiesten vormt een absolute meerwaarde, al ben ik misschien persoonlijk iets minder voor de stem van Mats Levén binnen dit geheel. Een divers palet aan invloeden waar deze gitarist zijn vurig en passioneel schilderij heeft mee weten te creëren. Een aanrader voor de fans van het genre!

Gus G. - I Am The Fire

1. My Will Be Done
  2. Blame It On Me