Impure Wilhelmina – Black Honey

Impure Wilhelmina – Black Honey
Hummus Records, 2014

Impure Wilhelmina is een Zwitserse band die al sinds 1996 bestaat met op dit moment leden van bands als Vuvyr en Rorcal in de line-up. Black Honey is het eerste album in zes jaar en qua stijl heeft het vrij weinig met de twee bovenstaande bands te maken.

Het gitaarwerk heeft zo zijn blackmetaltrekjes, dit zit hem vooral in het akkoordengebruik, Uncomfortable Life barst na drie minuten onverwachts uit in een grimmige blastbeatpassage om daarna in een hardcoregroove te gaan. Ook al heeft Impure Wilhelmina in zijn ritmesectie veel sludgy ondertonen, toch heeft het gezelschap een relatief toegankelijke sound die door de vocalen van Michael Schindl benadrukt wordt. Zijn stem is op Black Honey de sterkste en de zwakste schakel: op de opzwepende tracks weet hij met gevoel voor drama de muziek net wat extra melodie te geven en hij maskeert enige tekortkomingen door zich te verschuilen in de muur van gitaren, maar het rustige en met veel spanning opbouwende Black Horse wordt juist door de vocalen om zeep geholpen omdat het duidelijk te horen is, zeverig en niet echt toonvast. Gelukkig zijn deze tracks flink in de minderheid.

Black Honey bevat veel variatie in zijn 62 minuten. Er is genoeg ruimte voor wat complexere, post-hardcore-achtige passages waarin de leden de ervaring in verscheidene bands goed laten horen en de slepende post-metal kant van de band wordt flink belicht in het elf minuten durende God Rules His Empire. Duister met poppy kanten die niet eens extreem opvallen, maar het geluid wel beïnvloeden. Instrumentaal zit het sterk in mekaar, er blijft alleen vrij weinig hangen van dit album op The Enemy na, dat is toch echt een minpunt van Black Honey.

Impure Wilhelmina – Black Honey

1. The Enemy
  2. Submersible Words