Bong – Stoner Rock

Bong – Stoner Rock
Ritual Productions, 2014

Stoner Rock, de band heeft deze titel gekscherend uitgekozen. Dit Britse drone/doomgezelschap wordt namelijk vaak onder stoner rock gecategoriseerd. Het idee van deze band is om stoner rock te creëren in de zin van zeer repetitieve en wazige muziek en dat is zeker gelukt op deze plaat.

Het 36 minuten durende Polaris, waar voor de release van deze plaat een acht minuten durende ”single edit” van werd uitgebracht, heeft een lange introductie met galmende en golvende zware gitaren en uiteindelijk komt er een spoken word-stuk langs dat behoorlijk overdreven is ingesproken. Pas na tien minuten sluipen de drums er rustig in en Mike Smith gaat langzaam aan zijn ritmes steeds voller bouwen binnen dit openingsstuk en de gitaarriff accentueren. De partijen van Ben Freeth op de sitar en de Shahi Baaja (een Indiaas snaarinstrument) leggen ver op de achtergrond een mysterieus klanktapijt neer. Na 25 minuten worden de monotone vocalen van Dave Terry ingezet en de muziek is hier echt in beweging ondanks het hele lage tempo. Out of the Aeons begint weer met hetzelfde repeterende akkoord als basis, maar hier krijgt Ben Freeth veel meer ruimte met zijn Oosterse instrumentatie waardoor het allemaal wat kleurrijker klinkt. Ook zijn de drumpartijen veel meer aanwezig.

In de 72 minuten durende speelduur van Stoner Rock snak je nooit naar het tweede akkoord, dat is echt knap. Bong gebruikt als basis één dreunend akkoord dat steeds aangeslagen wordt, maar daar omheen wordt er met de sitar een dromerige sfeer neergelegd in combinatie met de fluisterende drums waarbij veel gevoel voor detail is.

Bong – Stoner Rock

1. Polaris
  2. Out of the Aeons