The Pretty Reckless – Going To Hell

The Pretty Reckless – Going To Hell
Razor & Tie, 2014

Recht uit New York krijgen we de tweede van The Pretty Reckless gepresenteerd. Deze dame Taylor Momsen, tevens ook actrice, doet het met haar rockband op eigen bodem duidelijk goed. Tijd om het dan maar wat internationaler te maken en qua toegankelijkheid zit het wel snor om het grotere publiek aan te spreken.

Dit is één van die rockbands die je compleet niet kan uitstaan, of die net je ding is. Commercieel, met een afwisseling tussen het zoet-melancholische en het stevigere swingtype, mooi uitgebalanceerd van sound met stevige gitaarpartijen die nergens vernieuwend zijn. De diverse zangstijl van Taylor maakt wel dat deze band een lichtjes eigen kleur krijgt in het toegankelijkere hardrock-genre. Soms even een tintje flauwer of ééntoniger, als op sommige passages in Sweet Things. Het catchy klimaat en de typische zanglijnen brengen ook meermaals een southern rock gevoel op, maar dat mocht wat mij betreft nog wat meer aanwezig zijn. Te vaak valt de band terug op ballades of rustigere, ééntonige rockfases. De Queen-kopie met Heaven Knows toont nogmaals aan dat deze band teert op catchiness en zich niet schaamt om met voorgekauwde zaken af te komen.

Het is er duidelijk om gedaan: wat de (Amerikaanse) rockscene opslokt alsof het niets is, vind je op dit plaatje terug. Nergens experimenten, ongecontroleerde agressie of verrassingen in een andere vorm. Commerciële rockfans gaan er zich in vinden, voor die doelgroep is dit product zonder twijfel gemaakt. Er bestaan echter heus wel betere voorbeelden die toegankelijk zijn, maar toch wat meer lef aanbrengen.

The Pretty Reckless - Going To Hell

1. Follow Me Down
  2. Going To Hell