IQ – The Road Of Bones

IQ – The Road Of Bones

GEP, 2014

De Britse band IQ plaats ik voor het gemak altijd in het rijtje B-garnituur-neo-prog naast Pendragon, Arena en Jadfis. Prima muziek, maar het ontbreekt vaak net aan dat laatste beetje brille en vernieuwingsdrang om mee te kunnen doen op het niveau van een band als Marillion. Bij bands als IQ is het degelijkheid troef en altijd goed, maar een miskleun of een daverende klapper zit er nooit in.

The Road Of Bones is weer zo’n product. Oerdegelijk, maar er wordt mijns inziens te veel binnen de lijntjes van het inmiddels uitgekauwde genre gekleurd. Het zal de (conservatieve) liefhebber van dit soort prog (lange nummers, veel toetsenwerk en verheven, doch bij IQ wat iele zang) worst zijn. Album nummer elf zal in de smaak vallen. De typische kenmerken van het genre in het algemeen en die van IQ in het bijzonder zijn rijkelijk aanwezig. En, het moet gezegd worden, de uitvoering is meer dan prima.

The Road Of Bones bevat in de reguliere versie (die ik als promo ontving) vijf nummers. Er is een uitgebreidere versie beschikbaar waar nog eens zes nummers op staan. Dat geintje haalde Marillion een jaar of tien geleden al eens uit met Marbles. Wat mij betreft had dat niet gehoeven. Op basis van deze vijf nummers kan ik niet inschatten of de overige zes The Road Of Bones completer maken, zoals Marbles dat wel werd.

Zoals een echt progalbum kent ook The Road Of Bones met Withhout Walls een bijna twintig minuten tellend nummer. Hoogtepunt voor mij is echter het titelnummer dat een spannende opbouw kent en heftige met meer mellow momenten op een natuurlijk manier samenbrengt. Over de hele plaat is het (soms zelfs letterlijke) Tony Banks (Genesis)-achtige toetsenwerk een van de smaakmakers. Een prima album, maar ook met The Road Of Bones zal IQ niet uit de schaduw van de grote broer kunnen stappen. Daarvoor toont de band te weinig progressie.

iq

1. From The Outside In
  2. The Road Of Bones