The Isolation Process – The Isolation Process

Version Studio Records, 2014

Het Zweedse Lingua stopte er in 2012 mee en drie leden besloten verder te gaan onder de naam The Isolation Process. Aan het begin van dit jaar werd het debuutalbum uitgebracht.

A Simple Gesture begint gelijk erg sfeervol, het lijkt een goede start te worden, maar dan worden de vocalen ingezet en die bevallen me helemaal niet. Ze zijn erg rauw en klinken behoorlijk misplaatst bij de gevoelige instrumentatie. Gelukkig worden de vocalen daarna een stuk gevoeliger en verfijnder. Het geheel heeft een behoorlijk zware en doomy toon meegekregen door Magnus Lindberg van Cult of Luna en Khoma die de mastering van het album verzorgde. Toch krijg je voor het grootste gedeelte echt songs te horen met een kop en een staart die makkelijk wegluisteren. De hoofdriff is vaak ontzettend sludgy maar daaronder worden meer dromerige lagen neergelegd in de postmetalstijl. Na de midtempotracks aan het begin laat Victims of the Masses de post-metalinvloeden nog wat meer doorschijnen in zijn spannende dynamiek en de slepende drumritmes. Naar het eind toe begint de muziek monotoon te worden en dan moet de langste track genaamd Nothing to Collect nog komen. Dit nummer komt nergens echt op gang, en rechtvaardigt zijn negen minuten niet.

The Isolation Process maakt zware en melancholische muziek met veel melodie en nadruk op de refreinen in de trant van bands als Khoma, Deftones en een beetje Steak Number Eight. Het klinkt goed, maar het laat bij mij niet echt een indruk achter in tegenstelling tot de drie eerder genoemde bands.

1. A Simple Gesture
  2. Visions
  3. Underneath It All