Pestifer – Reaching The Void

Pestifer – Reaching The Void
Great Dane Records, 2014

Pestifer uit Luik was voor mij een onbekende, maar schopt het met zijn tweede langspeler Reaching The Void op mijn lijstje van Belgische bands om in de gaten te houden. De band wordt vanwege hun old school-sound te pas en te onpas vergeleken met tal van technische deathmetalbands uit verleden en heden, van Gorguts over Atheist tot Obscura. Voor elk van deze bands valt wel iets te zeggen, maar we moeten natuurlijk niet overdrijven.

Feit is dat Pestifer technische deathmetal speelt, niet in de trant van de hedendaagse gitaar- en breakdownvirtuozen, maar in de stijl van de pioniers. Vertrekkend van een simpele basisriff die roots in de thrash verraadt, komt men via indrukwekkend gitaarwerk en een prominente bas bij nummers die zowel de old school-liefhebber als de liefhebber van het technischere werk zullen kunnen smaken. Het basisrecept van Pestifer is dan wel redelijk basic, de uitwerking is uitstekend. Hierin wordt de band ondersteund door een overtuigende productie.

Pestifer zet een knap resultaat neer, maar er zijn nog wat werkpunten te vinden voor de band. Het tragere Orbital Failure bijvoorbeeld kan niet overtuigen. Waarom niet toont afsluiter Positronic Symphony, een snediger, agressiever en simpelweg beter nummer. Ook de vocalen zijn niet altijd even sterk, zij moeten duidelijk de duimen leggen voor het superieure vakmanschap van (vooral) de gitaristen en de bassist. Gelukkig spelen die op hoog niveau en dan is het eenvoudig de schoonheidsfoutjes door de vingers te zien. Pestifer zet hier wel degelijk een sterke prestatie neer, nog een band van eigen bodem om in de gaten te houden dus.

Pestifer - Reaching The Void

1. Witness of the Loss
  2. Exiled to the Abyss