HDK – Serenades of the Netherworld

HDK – Serenades of the Netherworld
Revolutionary Records, 2014

Shame on me. Hoe heb ik het debuut van dit Hate, Death, Kill gemist in 2009? Maar nog erger: waarom heb ik het tweede album van HDK een maand laten liggen? Dit project van Sander Gommans, gitarist van After Forever, is namelijk de moeite waard om door te nemen. Er wordt gewerkt met een pak gastmuzikanten, en niet van de minste: Amanda Sommerville, Ariën van Weesenbeek en een pak andere getalenteerde Nederlandse artiesten.

Ooit zag ik op één dag Nightwish, Within Temptation en After Forerver en toen bleef vooral die laatste mij het meest bij. Daar zat niet alleen de frontvrouw voor iets tussen, ook instrumentaal was het krachtige gitaarwerk van After Forever een serieuze bonus. Sander Gommans neemt met HDK de symfonische metal mee naar een nóg steviger echelon en durft de achterliggende powermetal niet alleen met gothic-elementen, maar ook met neo-thrash en melodeath-elementen te combineren. Meer snelheid, meer kinetische energie, en minder theatraliteit dan After Forever, al blijkt dat het debuut nog verder verwijderd was van die andere band. Wat op Serenades of the Netherworld meer opvalt, zijn de progressieve powermetallijnen, waar zanger André Matos (Angra) maar al te graag op inspeelt. De oosterse synths kleuren het geheel mooi in.

Minder agressie en furie dan op het debuut, meer progressieve toetsen en spanning binnen de nummers. Sowieso een aanrader voor wie After Forever zonder Floor en in een steviger jasje wil horen. Niet slecht, al mocht het voor mij nog net iets gevarieerder zijn op vocaal vlak (cleane hoge zang of een occasionele scream was geen overbodige luxe geweest).

HDK

1. Revelation
  2. Electric Soul