Rave The Reqviem – Rave The Reqviem

Rave The Reqviem – Rave The Reqviem
DWA, 2014

RTR fuck me hard!” Aeon, nummer vijf op deze verre van alledaagse plaat gaat veelbelovend van start, maar na een tijdje denk je enkel maar: “What the fuck?” Rave The Reqviem combineert naar eigen zeggen rock, metal met moderne hedendaagse muziek van elektro-industrial tot drum ‘n’ bass en dubstep. Oh boy.

Ze doen dit niet in een chaotische, relativerende stijl, zo sterk over de top dat het goed wordt, genre Deformed Elephant Surgery. Neen, ze doen dit 100% serieus, met een heel gladde sound, toegankelijke refreinen en de nodige serieux. Het levert een waanzinnige plaat op van een band die zichzelf lijkt te overschatten. Op z’n best komt Rave The Reqviem niet aan de hielen van bijvoorbeeld The Project Hate MCMXCIX. Als industrial band kunnen ze me niet overtuigen, een nummer als Fvck The Vniverse is een puur elektronisch misbaksel voorzien van slechte vocalen. Zonder zang zou het misschien niet misstaan op een underground ravefestijn, maar binnen de opzet van deze band is het bedroevend. Hoewel ze er hier en daar wel in slagen aanvaardbare drum ‘n’ bass of dubstep te maken zijn deze passages zeldzaam en ga je beter naar Srillex luisteren als je hier naar op zoek bent.

Wie de plaat nog enigszins redt is de moeder van oprichter Filip Lönnqvist, Carola. Jawel, deze grensverleggende muzikant liet zijn moeder de vocalen doen op zijn extreme metalproject. Gelukkig kan zijn moeder een aardig potje zingen. Haar refreinen redden een deel van de nummers, The Ascension bijvoorbeeld zul je nog wel een tijdje kunnen mee neuriën. De rest van het album laat je best aan je voorbij gaan, behalve als je echt op zoek bent naar een hoop technochaos met matige metalvocalen van een band die zichzelf te serieus neemt (getuige alle v’s.)

Rave The Reqviem - Rave The Reqviem</

1. The Ascension
  2. System vs. Solitaire