Mayhem – Esoteric Warfare

Mayhem – Esoteric Warfare
Season Of Mist, 2014

Zeven jaar hebben we moeten wachten op een nieuw album sinds het laatst verschenen album Ordo Ad Chao. Voor iedereen die het interessant vind, dat is zelfs langer dan de periode tussen het klassieke debuut album De Mysteriis Dom Sathanas en, het mijns inziens onderschatte, Grand Declaration Of War. Al sinds 2011 maakt Teloch deel uit van de band als vervanger van Blasphemer die het na Ordo ad Chao voor gezien hield.

Met de single Psywar hebben we alvast een voorproefje gehad van het geluid dat de band ook op Esoteric Warfare voortzet. Duidelijk is dat Teloch het typische geluid snel onder de knie heeft gekregen en laat horen dat ook zijn geluid prima past bij de band. De dissonante maar ook experimentele riffs bepalen de muziek voor een groot deel maar laten we ook dat typische geluid van Helhammer niet vergeten, eigenlijk net iets teveel trigger op zijn drums waardoor deze nooit organisch klinkt. De lijn die op Ordo Ad Chao is ingezet wordt hier doorgetrokken alleen grijpen ze deels terug naar de verhalende lijn die ze gebruikten op Grand Declaration Of War. Dat is iets dat dit album zeker ten goede komt want hierdoor gaan de nummers vaak vloeiend in elkaar over en word je echt de muziek in gezogen.

Ook is er weer een hoofdrol voor Attila die raspt kreunt en rochelt dat het een lieve lust is. Hiermee wordt soms zelfs het bezwerende geluid opgeroepen dat een klassieker als Freezing Moon ook heeft, luister hiervoor bijvoorbeeld maar eens naar Mylab. Precies deze sfeer gemengd met de progressieve elementen die toch onmiskenbaar black zijn maakt de band in mijn ogen zo bijzonder. Ooit pioniers op vele vlakken in de scene die nu laten horen dat ze muzikaal nog steeds voorop lopen en dat is iets dat te prijzen valt.

Natuurlijk gaan de mensen weer over de band heen vallen en roepen dat het nergens naar lijkt, maar daar ben ik het absoluut niet mee eens. Mayhem laat hier horen waarom deze band samen met enkele andere bands tot de top van de black metal behoort en levert met deze plaat een instant klassieker af die hier al weken op repeat staat. Wat mij betreft één van dé kanshebbers voor een podiumplaats op de eindejaarslijsten.

Mayhem 200

1. Watcher
  2. Psywar