Artificial Brain – Labyrinth Constellation

Profound Lore Records, 2014

Artificial Brain is nog niet een hele bekende naam in de metalwereld, maar er zitten wel namen in die al langer meegaan in de muziek. Dan Gargulio is namelijk ook gitarist bij Revocation, een band die inmiddels zijn sporen verdiend heeft. Labyrinth Constellation is het debuutalbum van het gezelschap, uitgebracht op Profound Lore.

Dat Gorguts een grote invloed is van Artifical Brain is in de eerste tonen van Brain Transplant gelijk duidelijk: de aparte en kleurrijke akkoordenkeuzes, het prominente en kronkelende baswerk en de veelvuldig veranderende drumpartijen vliegen je om de oren. Ook is goed te horen dat Colin Marston, onder andere de bassist van Gorguts, achter de knoppen heeft gezeten. Labyrinth Constellation heeft een hele mooie mix à la Colored Sands (het meest recente album van Gorguts) meegekregen waardoor alles goed te onderscheiden is in de technische deathmetal van het gezelschap. In het midden van Absorbing Black Ignition is er ineens een orgel te horen dat de sci-fisfeer van Artificial Brain benadrukt.

Will Smith (nee, niet die Will Smith) zingt namelijk over behoorlijk spacy thema’s, al komt dat pas naar voren met de teksten erbij. De man heeft namelijk een hele diepe en onverstaanbare grunt die me doet denken aan die van Antti Boman, de frontman van Demilich, een legendarische Finse deathmetalband. Niet zo’n vreemde referentie aangezien Smith de vocalen bij Biolich heeft verzorgd, eigenlijk een ode aan Demilich. Af en toe komen er hele gave psychedelische sferen tevoorschijn in de trant van Gigan, zo barst Bastard Planet ineens open met galmende en vervreemdende gitaren waarbij de drums naar de achtergrond gedrukt worden, ook laat de titeltrack rond de derde minuut even de zware metalfundering achterwege. Ook sijpelt er wat blackmetal door de sound van Artificial Brain, iets dat vooral in het grootste gedeelte van Hormone’s Echo goed te horen is.

Labyrinth Constellation is een sterk debuutalbum geworden waarbij technische deathmetal wordt gespeeld met dromerige passages en vooral veel creativiteit. Daarbij mist de herkenbaarheid wel een beetje maar dat is geen heikel punt op deze plaat.

1. Brain Transplant
  2. Absorbing Black Ignition
  3. Wired Opposites