The Great Old Ones – Tekeli-Li

The Great Old Ones – Tekeli-Li
Les Acteurs de l’Ombre Productions, 2014

Tegelijkertijd met de nieuwe Paramnesia verscheen op Les Acteurs de l’Ombre een gelijkaardige plaat. De tweede creatie van het Franse The Great Old Ones. Het debuut Al Azif heb ik bij nader inzien zwaar onderschat, de single Bachelorette (Bjork-cover) deed het kwartje al wat vallen. Dit Tekeli-Li is onmiskenbaar sterk. Het begint al bij het magistrale artwork.

Dit Tekeli-Li is een ongemeen intens pakkende Lovecraft-gestoordheid. Niet alleen tekstueel, ook qua sfeer. Niet in het minst in de sfeer eigenlijk. Puur negativisme in een avontuurlijke setting, vol spanning en nervositeit, in dat onaangename kader word je vijf keer gedwongen. Vijf lange nummers vol complexe lijnen waarin geflirt wordt met Noorse blackmetal, postrock en een enorme dosis creatieve input die ik amper kan plaatsen. Het schouwspel tussen beklijvende, primitieve postrock en rauwe Scandinavische blackmetal bereikt keer op keer ontwapenende syntheses, aan elkaar gehecht door alternatieve drumpatronen, jazzerige gitaarlijnen en zaken die ik eerder van een Enslaved uit de Frost-periode verwacht. Het is grandioos mooi bij momenten, maar je moet er wel de tijd voor nemen.

Ieder nummer heeft zijn accenten en zijn kapstokken, van de geniaal mooie gitaarlijn in de eerste helft van The Elder Thing tot de schitterende drumsequentie in het midden van Awakening tot de narcotische basgitaar op The Ascend. Ik ben nooit echt superfan geweest van zogenaamde “postblack”, maar wanneer iets als Tekeli-Li zich voordoet dan ben ik verkocht. Dit is intens, spannend, bitter, kil en hard. Een echte aanwinst dus. Zeker checken.

AThe Great Old Ones

1. Je ne suis pas fou
  2. Antarctica