Gotthard – Bang!

Gotthard – Bang!

G. Records / PIAS, 2014

Gotthard: al jaren een gevestigde naam in thuisland Zwitserland en Azië. In het eerste waarschijnlijk om chauvinistische redenen, in het verre oosten waarschijnlijk omdat de Alpenjongens al jaren catchy rock maken van een hoog niveau. Muzikaal te vergelijken met een band als Bon Jovi, maar dan relevant. Voor wat het waard is.

Een jaar of vier geleden verloor de band zijn zanger, maar Bang!, het tweede sinds zijn verscheiden, doet niet veel onder voor zijn voorgangers. Bang! trapt met het titelnummer en Get Up ‘N Move On, voor Gotthard-begrippen, tamelijk furieus af. Springerige rock rondom een krachtig refrein. Feel What I Feel is daarentegen een typisch nummer zoals de band die al jaren schrijft. En zo zitten we er weer direct goed in.

Ondanks dat dit album maar liefst dertien nummers telt verveelt Bang! mij amper. Als geen ander weet de band gevoelige ballads af te wisselen met uptempo poprockers. Nergens wordt het echt vuig, maar de bluesy, Coverdale-achtige zang van relatieve nieuwkomer Nic Maeder bevalt prima. Luister maar eens naar een nummer als Spread Your Wings dat op willekeurig ieder Whitesnake-album vanaf het midden van de jaren ’80 had kunnen prijken.

Missers staan er amper op. Maybe is mij te kazig en What You Get te poppy, maar het gros van het songmateriaal deugt aan alle kanten. Met Thank You hebben de Zwitsers een meer dan tien minuten klokkende uitsmijter voor de luisteraar gereed. Wederom een sterk album in het AOR-genre van 2014 in het algemeen en in de collectie van Gotthard in het bijzonder.

gotthard

1. Bang!
  2. Get up ‘n move