Arch Enemy – War Eternal

Arch Enemy – War Eternal
Century Media, 2014

Door Angela Gossow te vervangen door Alissa White-Gluz maakte Arch Enemy een duidelijke statement: wij zijn niet zomaar een metalband, maar een female fronted-metalband. Dat de zangeres in kwestie er ook nog eens heel aardig uitziet is hoogst waarschijnlijk geen toeval. Arch Enemy rekent voor een groot deel van zijn platenverkoop op tienermeisjes die Angela Gossow als inspiratie zien en ze wilden duidelijk niet het risico lopen om dat doelpubliek kwijt te geraken. Dat de nieuwe gitarist Nick Cordle in vergelijking een nobele onbekende is, toont voor mij aan dat het imago van female fronted zwaar(der) doorweegt dan de muzikale kunde, en dat merk je op War Eternal.

Goed, dat alles hoeft natuurlijk niet in de weg te staan van goede muziek. Laat ons daarom War Eternal een eerlijke kans geven. Opener Never Forgive, Never Forget doet in ieder geval het beste vermoeden, het is echt een heel sterk nummer. Melodisch ja, maar ook heel erg snedig, met agressieve riffs en razende drums. De eerste indruk die Alissa maakt is dan ook een goede, want haar prestatie is overtuigend. Ze slaagt erin om heel verstaanbaar te grunten, wat het meezing gehalte hoog houdt.

Een goede opener, maar daarna zakt de plaat in als een cake die te kort in de oven heeft gestaan. De melodieën gaan steeds meer domineren, ten koste van de agressie. De bezieling van Alissa White dooft uit en maakt plaats voor meezingrefreinen op maat van 15-jarige tienermeisjes. De nummers zijn redelijk inwisselbaar, al zijn er enkele die toch iets aanstekelijker zijn dan de andere. As the Pages Burn, Avalanche en Down To Nothing redden het album enigszins, maar daarmee is ook alles gezegd. Arch Enemy speelt nog steeds op veilig. War Eternal zal gretig aftrek vinden bij pubers overal ter wereld, maar voor de ‘puristen’ op zoek naar originaliteit en kwaliteit is dit album een bevestiging: de carrière van deze Zweden is al lang over z’n hoogtepunt heen.

Arch Enemy - War Eternal

1. Tempore Nihil Sanat (Prelude in F Minor)
  2. Never Forgive, Never Forget