Tombs – Savage Gold

Tombs – Savage Gold
Relapse , 2014

Na het uitstekende album Path of Totality is Tombs na drie jaar terug met haar opvolger getiteld Savage Gold. Ten opzichte van het vorige album zijn er twee wisselingen op personeelsvlak doorgevoerd, te weten op de basgitaar en de toevoeging van een extra gitarist.

Op dit derde album is er duidelijk voor gekozen om nog wat meer richting de black hoek te verschuiven met sludge als basis. Vanaf het begin wordt er een versnelling opgeschakeld en de logge breaks vinden we een stuk minder terug. Agressie vinden we voldoende terug in de vele tremolo picking riffs en de stukken blastbeats, waardoor de meer slepende stukken een verademing zijn. Naast de stukken die richting de hoek van de blackmetal schuiven komen we ook delen tegen die tegen dissonante deathmetal aanhangen. Ook kent dit album meer tekst maar de zang is niet ontzettend duister. Er is zelfs voor gekozen om wat cleane vocalen te gebruiken die toch wat minder aankomen doordat er nog behoorlijk wat onzekerheid en onzuiverheid in zit.

Technisch zit het geheel weer uitstekend in elkaar en zeker met de koptelefoon op is alles bijzonder goed afzonderlijk te wegen. Hier hoor je dan ook onder de lagen muziek door hier en daar nog wat post-invloeden terug en de schoonheid van meer gelaagde melodielijnen. Ook de ritmesectie komt dan boven drijven waardoor de bas goed te volgen is die samen met de drummer echt zorgt voor een solide en, van tijd tot tijd, frivole ondergrond.

Tombs weet ondanks een lichte verschuiving in geluid het hoge niveau vast te houden op het altijd lastige derde album (Cliché!). Wat mij betreft hebben ze hiermee een geluid gevonden dat ze moeten uitbouwen zonder zich te laten verleiden om nog verder op te schuiven richting blackmetal en juist de post-invloeden soms wat meer ruimte te geven om te ademen in het geheel. Ondanks deze kleine puntjes van kritiek toch wederom een echte aanrader.

SG cover

1. Thanatos
  2. Portraits