Sockweb – Werewolf

Sockweb – Werewolf
Monolithic Records, 2014

Sockweb is een ontzettend leuk grindcoreproject van vader Adam Young en zijn zevenjarige dochter Joanie die de vocalen voor haar rekening neemt en de bandnaam bedacht. Na een aantal tracks op Soundcloud te hebben geplaatst werd Sockweb al heel snel opgepikt en kregen ze zelfs een contract van Monolithic Records. Het album genaamd Werewolf verscheen een paar maanden geleden.

Op Werewolf heeft Sockweb hulp gekregen van bekende grindcoreartiesten als Scott Hull en Katherine Katz, allebei bekend van Agoraphobic Nosebleed. Hull produceerde het album en Katz, Joanie’s grote idool op zanggebied, heeft een gastbijdrage op Salamander Karate. Joanie schrijft alle teksten die onder andere over het willen eten van pannenkoeken en andere etenswaren, weerwolven en pestkoppen gaan, weer eens wat anders op grindcoregebied. Op de allereerste tracks van Sockweb schreeuwde Joanie nog niet echt, maar bij een track als Bullies Are Mean haalt ze indrukwekkend rauwe vocalen tevoorschijn voor iemand van zeven. Als ze goede stemtechnieken gaat leren als ze ouder is staat er een nieuwe Katherine Katz klaar.

De vader kan er trouwens ook wat van. Sporadisch levert hij wat schreeuwen af en hij zorgt voor het instrumentale gedeelte, de geprogrammeerde drumcomputer slaat à la Agoraphobic Nosebleed op hol. Het snelle riffwerk behorend bij grindcore is natuurlijk de hoofdmoot maar Adam speelt ook lekker smerige licks met een southern feel en hele springerige tapstukken. Ook worden er samples gebruikt, zo heeft de titeltrack er een van Scooby Doo en hoor je op het album zelfs de “Matt Damon!”-kreet uit de film Team America: World Police.

Het schattigheidsgehalte ligt behoorlijk hoog (ze noemen het ook wel ”loligrind”) maar de muziek zit ook verrassend goed in elkaar. Werewolf beluister je zeventien minuten lang met een grote glimlach op je gezicht!

Sockweb – Werewolf

1. Werewolf
  2. I Want Pancakes