Bane – Don’t Wait Up

Bane – Don’t Wait Up
Equal Vision Records, 2014

Bane stopt ermee na negentien jaar. De invloedrijke Amerikaanse hardcoregroep werd in 1995 opgericht door Aaron Dalbec, toen nog de gitarist bij Converge en Damon Bellardo. It All Comes To This uit 1999 was een rauwe debuutplaat waarbij met rustige intermezzo’s werd gewerkt, maar Give Blood was al een stuk gefocuster. The Note uit 2005 kreeg een veel nettere sound mee en nu is er de zwanenzang, het vierde album genaamd Don’t Wait Up. Is het een mooie afscheidsplaat geworden?

Laat ik daar maar gelijk volmondig ja op beantwoorden! Don’t Wait Up is een half uur durende samenvatting van Bane‘s carrière waarbij het songschrijven nog meer verfijnd is. Ten opzichte van The Note keert de band terug naar een rauwere hardcoresound, maar pakt daarbij wel de diepere en melodieuze elementen mee. Goede voorbeelden zijn Calling Hours en Wrong Planet, prachtige tracks waarbij het tempo een stuk lager ligt en melancholische en gevoelige gitaarmelodieën worden neergelegd in combinatie met de intense schreeuwen van Aaron Bedard. Op Calling Hours krijgt Bane ondersteuning van verschillende hardcorevocalisten: Pat Flynn (Have Heart), Walter Delgado (Rotting Out), David Wood (Down to Nothing en Terror) en Reba Meyers (Code Orange Kids). Deze track zit ongelofelijk goed in elkaar en gaat meesterlijk door verschillende passages terwijl de grote groep vocalisten elkaar steeds aanvult, echt het hoogtepunt van de hele plaat. Voor de rest bevat Don’t Wait Up heerlijke hardcorestampers waarbij instrumentenbeheersing alles naar een hoger niveau schopt. Non-Negotiable gaat als opener hard uit de startblokken maar gaat in het midden van de track de diepte in waarbij bassist James Siboni meer ruimte krijgt. De gang shouts zijn flink aanwezig en Bane schrijft pakkende tracks met inhoud.

Het einde van Bane wordt als een collectief geschreeuwd: ”This is my final backward glance!” terwijl Bedard zijn hart uitstort en declameert dat hij afscheid nemen moeilijk vindt. Een indrukwekkend einde van een hele sterke plaat. De fan van Bane heeft er weer een fantastische CD bij, liefhebbers van bands als Have Heart en Modern Life is War moeten hier ook achter aan gaan!

Bane – Don't Wait Up

1. Non-Negotiable
  2. All the Way Through