Hessian/Primitive Man – The Abyss Stares Back #2

Hypertension Records, 2014

The Abyss Stares Back is een reeks van 5 splitalbums met artiesten als Amenra, Scott Kelly en Drums Are For Parades. De sludgeband Primitive Man uit Colorado en de Belgische hardcoreband (en discipelen van de Church of Ra) Hessian verzorgen samen het tweede deel van dit duistere vijfluik.

Als er een band is die zijn naam niet heeft gestolen, dan is het Primitive Man wel. Mocht de gitaar nog voor het wiel zijn uitgevonden, dan zou het resultaat vast en zeker ongeveer hetzelfde klinken als het geluid dat deze band produceert. Zo ook op hun nummer op deze split dat de titel Unable heeft gekregen. De stem klinkt alsof de zanger nog wat last heeft van maagzuur na een vermoeiende jacht op een mammoet en vooral het geluid van de basgitaar klinkt enorm smerig. Het nummer is over het algemeen lekker log en zwaar, maar bij wijze van apotheose wordt het tempo op het einde flink omhoog gedreven en geeft de band ons een finale die explosiever is dan de meteoorinslag die het bestaan van de dinosauriërs beëindigde. Primitive Man is duidelijk nog niet klaar voor de beschaving en in hun geval is dat positief!

Op hun debuut Manégarmr liet Hessian ons vooral furieuze, allesverwoestende hardcore horen waarbij de luisteraar weinig ademruimte gegund werd. Op deze split gooien ze het echter over een andere boeg. Inward Dawn is trager en epischer dan wat de band voordien uitgebracht heeft en hier en daar is er zelfs een blackmetalsaus over gegoten. Deze stijl lijkt ze erg goed te liggen! Vooral de eerste helft van het nummer is enorm meeslepend. Over de tweede helft smeren ze een sfeervol gitaartapijt uit dat helaas iets te lang gerekt wordt en iets te repetitief is. Maar over het algemeen is Hessian goed bezig en hopelijk maken ze nog meer nummers in deze stijl (al is hun meer in-your-face-muziek zeker ook de moeite).

Met deze split heeft de The Abyss Stares Back serie dus weer een sterk hoofdstuk uitgebracht. Primitive Man bevestigt dat ze gewoon goed zijn in wat ze doen en Hessian toont dat ze nog meer in hun mars hebben dan ze op hun debuut lieten horen. De overige drie delen dienen in de gaten gehouden te worden want één blik op de lijst met meewerkende artiesten doet vermoeden dat deze ook stuk voor stuk interessante releases zullen worden!

1. Primitive Man – Unable
  2. Hessian – Inward Dawn

Line-up Primitive Man: