Enthroned – Sovereigns

Enthroned – Sovereigns
Agonia Records, 2014

Enthroned: het is inmiddels een vaste waarde geworden en wat blackmetal betreft al lang het boegbeeld van de Lage Landen. Dit jaar vieren de illustere en obscure Belgen hun tiende album met als titel Sovereigns. Net als de drie voorgaande platen met de vocale bezieling van Nornagest, maar nu ook met versterking in de gitaarmilitie en een nieuwe drummachine.

Enthroned - Sovereigns

Het knoopt aan bij het voorgaande, maar toch bekruipt me een ander gevoel wanneer ik vergelijk met het machtige Obsidium. Waar die plaat agressiever leek, is op Sovereigns een balans bewaard tussen meer occulte tracks met sleepniveau, zoals Lamp of Invisible Lights, en knallers als Of Shrines and Sovereigns waar Menthor heel duidelijk schetst waarom hij de geknipte drummer is voor de wilde en vlijmscherpe agressie van deze band. Wederom met wat koorgezang, dat begint misschien stilaan wat uitgemolken te klinken, maar het zorgt ervoor dat ook op deze plaat er weer die kenmerkende occulte waas hangt over het geheel. Ook in de atmosferische gitaarlagen is die mystiek en occulte riffmagie weer aangebracht, onder andere in het uitgebalanceerde Of Feathers and Flames. Toch is, wat mij betreft, de absolute toptrack op deze plaat Divine Coagulation: krachtige drumvariaties, pakkende riffs met een smerige Watain-laag erop, emotionele diepgang, maar vooral een zekere nostalgische toets die doet terugdenken aan het werk van weleer. Misschien stilt het ook lichtjes de honger van die critici die nog steeds weigeren om de discografie aan te vullen na XES Haereticum.

Wederom een ijzersterke plaat, maar ik moet eerlijkheidshalve toegeven dat Obsidium me net iets meer deed twee jaar geleden. In elk geval bevestigt Enthroned dat ze nog steeds tot de West-Europese top binnen dit genre behoort en dat is niet veel blackmetal bands na een bestaan van twintig jaar nog gegund.

Enthroned - Sovereigns

1. Anteloquium
  2. Sine Qua Non