Vader – Tibi et Igni

Vader – Tibi et Igni
Nuclear Blast, 2014

Vader is een kwaliteitsmerk in de hedendaagse deathmetalscene. Hoewel niet al hun albums het niveau halen van het ongenaakbare Litany laten de Polen zich zelden op een fout betrappen. Drie jaar na het uitstekende Welcome to the Morbid Reich is er nu -eindelijk- Tibi et Igni, een moeilijk vertaalbaar stukje Latijn (de consensus lijkt op ‘aan jou het vuur’ te liggen), maar een vlot verteerbare topplaat.

Ik zeg het maar alvast: Tibi et Igni is zeker niet Vaders beste album, maar wel een heel sterke plaat. Het recept van deze Poolse brigade is dan ook reeds vele jaren bekend: uitstekende thrashriffs overgoten met een dikke deathmetalsaus. Een klassiek recept inderdaad, maar dan wel een uitgevoerd met de beste ingrediënten en bereid door de sterrenchef Peter Wiwczarek. Al van opener Go to Hell herken je de smaak die heel wat bands aan hun eigen werk proberen te geven. Maar Vader doet het gewoon beter: de riffs zijn heerlijk snedig, de drums zijn razendsnel maar toch opvallend complex en Peter zelf is bijzonder goed bij stem.

Peter is er in geslaagd om zijn band enkele jaren samen te houden en dat loont. Het album raast aanvankelijk voorbij als een hele strakke sneltrein. Samen met Go to Hell zijn Where Angels Weep en Armada on Fire pure beuknummers, headbangfestijnen van de bovenste plank. Triumph of Death is het eerste tragere nummer, met een bijzonder catchy refrein en dominant gitaarwerk. Het heeft een vleugje death ’n roll meegekregen dat van het nummer een echte oorwurm maakt. Vanaf Hexenkessel, juist op tijd als je het mij vraagt, verlaat Vader het geijkte pad en voegt het wat extra’s toe aan de nummers. Bij deze single is het de epische in- en outro gevolgd door lekkere chugs met heel subtiel cimbalenwerk. De rest van het nummer is vintage Vader, of had je echt verrassingen verwacht?

Het is indrukwekkend hoe deze Polen het niveau van de beginnummers een hele plaat lang volhouden. Na enkele heel herkenbare nummers begint de band juist op tijd met het toevoegen van wat variatie (zie ook de intro van The Eye of the Abyss) om je aan je cd-/platenspeler gekluisterd te houden. Vader vindt het warm water niet opnieuw uit, maar is gewoon zo onwaarschijnlijk goed in wat het doet. Tibi et Igni is niet het beste werk uit hun carrière, daarvoor kan het te weinig verrassen, maar het toont op onnavolgbare wijze de onuitwisbare stempel die Peter op de deathmetalscene heeft gedrukt. En wie nu al uitkijkt naar de volgende, in het trage, verpletterende The End beantwoordt het opperhoofd zelf de vraag: ‘Is this the end? NO!’ Gelukkig maar.

Vader - Tibi et Igni

1. Go to Hell
  2. Where Angels Weep