Intense Hammer Rage – DeathChunkGoreGrind

Fresh Blood Management, 2014

In 2003 kwamen de bandleden van het Australische Intense Hammer Rage in het nieuws omdat het artwork van hun tweede langspeler Avagoyamugs (2001) te extreem was volgens de autoriteiten aldaar. Tevens werden de teksten over het molesteren van kinderen ook niet met een korreltje zout genomen en hoge boetes voor iedere betrokkende waren het gevolg. Het werd stil rondom de Aussies, maar ruim tien jaar na dato werd de deurmat van het Zware Metalen-hoofdkwartier toch weer eens vervuild met een nieuw plaatje. Op DeathChunkGoreGrind staan overigens wel onuitgebrachte nummers uit 1997, maar laten we het gewoon behandelen als nieuwe plaat.

De titel laat al subtiel doorschemeren dat we hier te maken hebben met de gore variatie der grind. In het geval van Intense Hammer Rage betekent dat loodzware aanslagen op snaarinstrumenten die het verschil tussen bas- en reguliere gitaar doen vervagen. Een snauwende grunt (hij heeft met momenten qua structuur wat weg van George “Corpsegrinder” Fisher – Cannibal Corpse) vergezelt de chaotische drumpartijen bestaande uit organische blasts – continu afgewisseld met Deicide-fills en notoire, lompe grooves. Ik weet het. Dit klinkt allemaal best veelbelovend, maar toch moet de band het op deze zilverling hebben van enkele leuke, boeiende stukken. Er staan enkele draken van nummers op waarbij de band het ook nog voor elkaar krijgt om “leuk te doen” door middel van samples, maar die periode hebben we wellicht een beetje achter de rug? Maggot Gargler is een fijn, chaotisch nummer met genietbare stukken en divers gedrum en ook Carve a Cunt (yes man) heeft zeker zijn momenten.

Intense Hammer Rage is het leukst wanneer de Cannibal Corpse-invloeden de kop opsteken. Het zegt dus eigenlijk al genoeg. Voer voor de verstokte grinder, verder weinig origineels aan. Leuk voor tussendoor.

Intense Hammer Rage - DeathChunkGoreGrind

1. Selwyn
  2. Anal Backyard