Plebeian Grandstand – Lowgazers

Plebeian Grandstand – Lowgazers
Throatruiner Records, 2014

Wie houdt van blackmetal/hardcore moet het Franse label Throatruiner Records echt in de gaten houden. Bands als Vuvyr, The Phantom Carriage en Hexis zijn er getekend en het Franse gezelschap genaamd Plebeian Grandstand bracht zijn tweede album Lowgazers in maart via Throatruiner uit.

Het debuutalbum How Hate Is Hard to Define uit 2010 was een drukke hardcoreplaat met springerige ritmes en lichte blackmetalinvloeden. Vier jaar later lijkt Plebeian Grandstand zijn sound flink veranderd te hebben op Lowgazers waarbij de blackmetal sterk naar de voorgrond is gekomen, al zijn de slopende hardcoregrooves nog steeds goed aanwezig. De eerste tonen van Thrvst hebben al een Deathspell Omega-vibe en later in de track krijgt het nog een staartje van de muzikale chaotische wervelwind uit Denemarken die Hexis heet mee. Plebeian Grandstand boekt op zijn tweede plaat veel vooruitgang: de tracks zijn veel meer gestructureerd en vooral in het drumdepartement is er verbetering te horen. Ivo Kaltchev, ook bekend van de band Stuntman, is namelijk de nieuwe drummer en hij geeft de muziek heel veel definitie mee. De blastbeatpassages zijn energiek en fel, maar gecontroleerd en in de slomere stukken haalt Kaltchev heerlijk uit. Ook heeft Lowgazers een hele grimmige sfeer, de zanger heeft vergeleken met het debuutalbum een veel rauwere en intensere schreeuw in petto. Deze komt zeer goed tot zijn recht op Svn in Your Hand, een zeer onheilspellende en sludgy track waar vooral in de gitaarpartijen heel veel spanning hangt.

Als luisteraar ben je bezig met ”murk diving”, je dompelt je helemaal onder in de duisternis van Lowgazers. Plebeian Grandstand heeft een plaat gemaakt die je bij de strot grijpt en je na veertig minuten pas weer loslaat.

Plebeian Grandstand – Lowgazers

1. Thrvst
  2. Endless Craving