Terra Tenebrosa – V.I.T.R.I.O.L. – Purging the Tunnels

Trust No One Recordings, 2014

Zoals ik al beloofde in mijn vorige review: alleen nog maar EP’s vanaf nu. Er is genoeg kwaliteit om uit te kiezen, zoals bijvoorbeeld deze release van het Zweedse Terra Tenebrosa. De avant-gardistische band onder leiding van de gemaskerde “The Cuckoo” besloot twee nummers, die overgebleven waren uit de sessies die uiteindelijk tot hun eerste twee albums hadden geleid, alsnog uit te brengen. Klinkt misschien alsof men nog wat kliekjes in de koelkast vond en besloot dat er wel een maaltijd van te maken viel, maar wanneer het hoofdgerecht zo smakelijk was als bij The Purging en The Tunnels dan is mijn honger nog lang niet gestild.

Vanaf het eerste moment is duidelijk te horen dat het hier inderdaad niet om een enorme ontwikkeling gaat wat deze band betreft. De ondoorzichtige en soms ondoorgrondelijke sound die zo kenmerkend is voor de Zweden kent zijn terugkeer en ook de drums klinken vanaf het eerste moment zoals je ze verwacht. Niets wat de sceptici zal overtuigen, maar fans van het eerdere werk zullen hier prima mee uit de voeten kunnen.

Het eerste nummer Draining the Well, dat een fikse zeventien minuten bedraagt, wisselt af tussen Pink Floyd-iaanse abstracte soundscapes en enigszins concretere, agressievere stukken. De modderige productie zorgt ervoor dat het soms bijna ongrijpbaar wordt en de harmonieën haast niet meer te onderscheiden zijn in de grote kakofonische brei die de band produceert. Dit is Terra Tenebrosa op zijn minst toegankelijkst, maar voor de liefhebber die de wil heeft om de duistere diepte te ontdekken, valt er veel te halen. Het tweede nummer, getiteld Apokatastasis, is de (relatief korte) tegenhanger, die ook op het vlak van songwriting wat directer de luisteraar aan probeert te spreken. De gitaren zijn beter te onderscheiden en de samples waar de band veel gebruik van maakt, spelen een belangrijke rol. Het voelt als een hap lucht nadat je lang onder water bent geweest, de opluchting die nooit zo heerlijk was geweest zonder de worsteling daarvoor.

Ik ben fan, dat mag je best weten. En zoals ik al eerder zei: mensen die niet hielden van het eerdere werk zullen door deze EP niet opeens overtuigd worden. Het is geen nieuw tijdperk in de geschiedenis van de band en brengt geen verrassende aspecten aan het licht die we nog niet kenden. Maar meer van hetzelfde is in dit geval alleen maar een bijzonder groot compliment. Aangezien ik geen cijfer kan zetten onder deze recensie zeg ik maar het volgende: één van de beste releases van het jaar, als het zou kunnen, stond hij vast en zeker in mijn jaarlijst.

Terra Tenebrosa - V.I.T.R.I.O.L. - Purging the Tunnels

1. Draining the Well
  2. Apokatastasis