The One Armed Man – Black Hills

The One Armed Man – Black Hills
Flying Cow Production, 2014

Graag stel ik jullie voor aan het plaatje dat al weken draait in mijn auto. The One Armed Man is een vijfkoppige band van Franse origine die toe is aan haar tweede album. Alternatieve rock die heel wat kanten opgaat: van bluegrass en rock ‘n’ roll tot een groovy moderne variant. In elk geval een band met een eigen smoel. Heerlijk om te beluisteren, moeilijk om te reviewen.

Een kenmerkend gegeven dat je over de hele lijn zal terugvinden is alvast de beheerste, catchy en lichtjes zweverige rockstem van Pierre. Met behoorlijk wat gezelligheid gebracht en ook met vocale effecten in het vaarwater van bands als The Cure, maar van postpunk moet je bij deze heren niet spreken. Opener Night Train brengt al meteen een tripperige bluesrockmix die blijft hangen, gevolgd door het groovy shake nummer Mad Season waar country eenmansgenie Dirty Deep het zaakje inzingt. Een mooi rustpunt en een van de toppers van de plaat is het prachtige Black Swan: instrumentale en vocale verfijning waar je van tot rust komt en heerlijk op kan wegdromen.

Op Summer Knows treedt Pierre in duet met Saori Jo op de rustgevende klanken van de cello, het rustig drumdrafje en de sprankelende postrocklijnen. Compleet wat anders komt dan weer naar voren met het bluegrass nummer Back Home, de country akoestiek van Lullaby en de swingende mondharmonica track Cold Rain. Een erg intense, maar erg mooie wissel van genres dus, om uiteindelijk af te sluiten met het zwoele, zachte en zomerse July.

Een absolute aanrader, maar wel voor wie van softere en verfijnde rock houdt. The One Armed Man brengt hedendaagse, alternatieve rock die heel wat kanten opbaant en smelt op de tong. Rocktip van de maand.

The One Armed Man - Black Hills

1. Night Train
  2. Mad Season