Devil You Know – The Beauty of Destruction

Nuclear Blast, 2014

De nieuwste assemblageband van Nuclear Blast heet Devil You Know en bevat allemaal bekende figuren uit het Amerikaanse metalmilieu. Metalcore vooral, met een paar scherpe kantjes. De verwachtingen lagen niet bijster hoog, ervaring leert me dat dit soort van samengestelde bands meestal weinig extra’s te bieden heeft.

Zanger Howard Jones (Blood Has Been Shed, ex-Killswitch Engage) is met zijn vooral cleane stem een eerste obstakel die je moet nemen. Mij lukt het wonderwel en vrij moeiteloos. Deze zanger kan zingen en heeft een bepaalde natuurlijke warmte in zijn timbre die me wel ligt. De metalcore die volgt wordt in verschillende bereidingen gebracht, gaande van zwaar doorrammende klinische triggermetal (drummer John Sankey mag zijn Divine Hersey verleden eens etaleren) tot groovende NWOAHM. Soms loopt het goed af, zeer goed zelfs, als alles mooi samenkomt en er nummers tevoorschijn komen met een pakkend verloop. De som van alle elementen is groter die dan de delen, het cliché komt uit bij een Seven Years Alone, maar veel vaker is de som nog kleiner dan die van de delen apart. Nochtans is wiskunde niet mijn sterkste vak.

Hier zat meer in, veel meer, zoals bijna altijd het geval is bij dit soort van “bands”. Nu ja, liefhebbers van Amerikaanse metalcore met een randje industrial, melodeath en neothrash, netjes gedresseerd in een degelijke productie, die zullen er niet om malen. Ik wel, ook al zou je het niet zeggen op basis van de score. “Gewoon goed” is in sommige gevallen echter een gemiste kans op “echt goed”.

Devil You Know

1. A New Beginning
  2. My Own