Vallenfyre – Splinters

Vallenfyre – Splinters
Century Media, 2014

Vallenfyre werd opgericht door Gregor Mackintosh, gitarist in Paradise Lost, om het verlies van zijn vader te verwerken. Hij vroeg leden van onder andere My Dying Bride en Paradise Lost om zijn muzikale ideeën vorm te geven. A Fragile King kwam in 2011 uit en werd positief ontvangen. Hoe volg je zo’n persoonlijke plaat op? Het antwoord is er inmiddels in de vorm van Splinters.

Ze zeggen weleens dat de eerste klap een daalder waard is. Nou, Scabs is niet echt een klap, meer een mokerslag. De duistere openingspassage wordt gevolgd door gitaren die flinke feedback leveren en daarna staat er een heerlijk crusty deathmetalsalvo klaar. Kurt Ballou (onder andere bekend als gitarist van Converge) heeft een geweldige sound gegeven aan Splinters die veel body heeft maar tegelijkertijd nog heel rauw is, de gitaren hebben die typerende korrelige en scherpe sound van bands als Entombed in de jaren ’90. Het tempo wordt op het zeven minuten durende Bereft een stuk lager gelegd waarbij de doommetalinvloeden veel sterker naar boven komen en de dubbele gitaarlijnen stemmig werken. Gregor Mackintosh en Hamish Glencross zijn mannen die flink wat ervaring hebben door respectievelijk Paradise Lost en My Dying Bride en dat is te horen in de gitaarpartijen op deze track. Nergens te veel, elkaar goed aanvullend. Instinct Slaughter is daarna een korte fragmentatiebom van anderhalve minuut die richting grindcore gaat en daarop is de raggende bas van Scoot veel beter te horen.

Splinters is een plaat die veel invloeden van de metal uit de jaren ’80 en ’90 pakt, de riffs op Odious Bliss hebben namelijk een stevige Celtic Frost-vibe mee. Vallenfyre kan ook nog eens lekker grooven, dat is duidelijk te horen op Savages Arise. De dubbele basdrums van Adrian Erlandsson hebben op Cattle een enorme punch, sowieso speelt de Zweed heel erg krachtig en stuwend. Op Thirst For Extinction vind ik de drumstijl van Erlandsson erg op die van Pete Sandoval lijken ten tijde van World Downfall, het debuutalbum en de grindcoremijlpaal van Terrorizer. De invloeden van die band zitten sowieso in de stijl van Vallenfyre, het grootste gedeelte van Splinters bevat punkinvloeden in de metal.

Bij deze plaat ligt de nadruk meer op het beukende materiaal, iets dat geen probleem is en het gemêleerde gezelschap van Vallenfyre doet het dan ook met verve. Toch behoren de doomy tracks als de titeltrack en Bereft tot mijn favorieten, de sfeer is dan echt geladen. De grunts van Gregor Mackintosh komen van diep, maar tekstueel wordt het nergens het zo persoonlijk als op A Fragile King. Dit was dan ook een plaat waar Mackintosh de rottigheid van zich afschreef en muziek als therapie gebruikte. Splinters is gewoon een sterke opvolger en een must voor deathmetalliefhebbers.

Vallenfyre – Splinters

1. Scabs
  2. Bereft