Zu – Goodnight, Civilization

Zu – Goodnight, Civilization
Trost Records, 2014

Zu, het is een Duits voorzetsel en een Italiaanse band die metal en jazz met flink wat avant-gardistische trekjes vermengt en daarmee de goedkeuring van John Zorn heeft. Na Carboniferous uit 2009 bleef het angstvallig stil, maar er is weer een teken van leven in de vorm van de EP Goodnight, Civilization.

Er is een nieuw bandlid in de vorm van Gabe Serbian, die ook bij The Locust drumt, en dat is een goede keuze. Hij heeft namelijk een ontzettend stuiterende en drukke drumstijl die heel goed bij de muziek van Zu past. De titeltrack opent met een lekker smerige baspartij van Massimo Pupillo en daarover heen komt gelijk Luca Mai die verwrongen saxofoonklanken op de muziek loslaat, ook komt er een hele sludgy sectie langs. Aan het eind worden er nog wat elektronische effecten over de muziek heen gegooid. De eerste track bevat veel veranderingen, repetitieve grooves zijn op de track Silent Weapons for Quiet Wars eerder regel dan uitzondering. Deze EP speelt zich vooral af in de lagere registers, Zu zet met drie muzikanten een hele stevige sound neer die deze keer meer metal dan jazz is. Afgesloten wordt er met een cover van Easter Woman, een track van The Residents, een Amerikaans absurdistisch gezelschap dat al ruim 40 jaar meegaat. Barney Greenway van Napalm Death neemt de vocalen voor zijn rekening en grappig genoeg klinkt deze versie minder vreemd dan het origineel.

Deze EP is naar mijn gevoel echt een tussendoortje om te laten horen hoe de nieuwe bezetting klinkt. De chemie zit namelijk wel goed, de tracks zelf zijn niet echt overtuigend, de adrenaline verhogende stijl van Carboniferous ontbreekt hier nog.

Zu – Goodnight, Civilization

1. Goodnight, Civilization
  2. Silent Weapons for Quiet Wars