Emmure – Eternal Enemies

Emmure – Eternal Enemies
Victory Records, 2014

Ah! Een nieuwe plaat van Emmure. Langspeler nummer zes alweer, van deze New Yorkers. Sowieso reden voor een brede glimlach op de gezichten voor eenieder met te veel energie op een festival, mét liefde voor het genre uiteraard. Dat laatste is niet geheel onbelangrijk, want Emmure is al weer wat jaartjes een vaste waarde binnen het land der energieke metalcore; daarbij weet je eigenlijk op voorhand al wat je kan verwachten wanneer er iets nieuws van de uitgesproken frontman Frankie Palmeri en de zijnen in de schappen belandt.

Hoewel voorganger Slave to the Game (2012) niet door iedereen even goed werd ontvangen (waar ik m’n vraagtekens bij heb, gezien de band eigenlijk gestaag doorgaat op de weg waarin men een jaar of zeven geleden is ingeslagen), kan ik ook nu weer zeggen dat Emmure liefhebbers van metalcore met een hardnekkige rand agressie niet zal teleurstellen. Het totaalgeluid van Eternal Enemies is vergeleken met ouder materiaal wel wat bijgeschaafd. Zodoende klinkt het hele gitaargebeuren wat scherper en daardoor dus nog feller. Palmeri is op z’n best wanneer hij zijn grunts uit de kast haalt… zijn ‘spoken word’-wijsheden beginnen wel wat belegen te worden; de inhoud ervan beschimmeld. Overigens is het wel aardig om de aanleiding van nummers als Free Publicity en Bring a Gun to School (die op iTunes, Spotify en dergelijke als Untitled door het leven gaat) op te snorren. Frankie maakt het soms wat bont en houdt van aandacht. Een prima karaktertrekje voor een frontman, dacht ik zo.

Emmure verrast totaal niet en houdt met nog enkele anderen de metalcore-stand op peil. Drie kwartier aan nieuw gebeuk dat z’n weg ongetwijfeld zal vinden naar de cd-kast (of MP3-map) van vele liefhebbers. Ik snap alleen niet waarom ik keer op keer blijf lezen dat deze heren een dosis deathcore in hun muziek verwerken. Ik heb het nog niet ontdekt, jij wel? Emmure doet simpel gezegd wat het moet doen. Daar is niks mis mee.

Emmure - Eternal Enemies

1. Bring a Gun to School
  2. Nemesis