Doomed – Our Ruin Silhouettes

Doomed – Our Ruin Silhouettes
Solitude Productions, 2014

Het Duitse Doomed bestaat inmiddels een jaar of drie en komt dit jaar op de proppen met haar derde album. Zonder één noot gehoord te hebben, kun je wel raden wat voor vlees we hier in de kuip hebben. Ook op Our Ruin Silhouettes staat Pierre Laube (die alles zelf doet en voor optreden een vaste live-bezetting heeft) garant voor een uitgebreide portie doomdeath. Om het wat interessanter te maken met twee gastbijdrages.

Laat ik voorop stellen dat het maken van doomdeath geen koud kunstje is. Niet dat ik ervaringsdeskundige ben, maar waar vele bands binnen dit (sub)genre de luisteraar willen voorzien van een solide combinatie van brutaliteit en misantropie, vervalt men doorgaans jammerlijk in absolute saaiheid. Doomed heeft dit in het verleden helaas ook al bewezen. Echter is er sprake van een stijgende lijn op Our Ruin Silhouettes. Niet dat de gastbijdrages van Pim Blankenstein (Clouds, Officium Triste, The 11th Hour) en Andreas Kaufmann (Charon, Hatespawn) het nu meteen een stuk boeiender maken in respectievelijk When Hope Disappears en The Last Meal, maar dit album is geen straf om uit te zitten. Een uur aan doomdeath moet je sowieso op gepaste wijze behandelen (op de bank met een fles rode wijn en een homp Port Salut heeft m’n voorkeur) om het goed tot z’n recht te laten komen. Doomed anno 2014 is zwaar, vrij traag en bevat diepe, kenmerkende grunts. Standaard ingrediënten voor een standaard schijf. Uiteindelijk, hoe sfeerverhogend mijn eigen factoren ook mogen zijn, heeft dit album een hoog voortkabbelgehalte. Daarentegen moet ik wel zeggen dat ieder nummer zijn momenten heeft en het geheel qua sounds dik in orde is.

Medium doomdeath voor de verstokte liefhebber. Prima te verhapstukken voor “tussendoor”, maar ik mis climaxen. Ik mis bijvoorbeeld een cello of iets anders wat het geheel net dat beetje meer lading geeft om Doomed de ziel van menig liefhebber te doen bereiken. Kortom, ik mis sfeer. Niet slecht. Daar is alles mee gezegd.

Doomed - Our Ruin Silhouettes

1. When Hope Disappears
  2. In My Own Abyss