Gory Blister – The Fifth Fury

Gory Blister – The Fifth Fury
Sliptrick Records, 2014

Het Italiaanse collectief van Gory Blister heeft wat te vieren! Het zal om die reden zijn dat ze eens diep hebben nagedacht over de titel van hun allernieuwste, vijfde plaat. Originaliteit ten top natuurlijk. Genoeg onzin. Dit viertal draait alweer meer dan twintig jaar mee in de scene, iets wat op zichzelf al te respecteren valt natuurlijk. Bassist Emi Dattolo is de nieuweling van de groep en zanger Paolo John (die ook te horen was op voorganger Earth Sick) mag voor de tweede keer gaan snauwen op The Fifth Fury.

Sommige luisteraars zullen Gory Blister als technische deathmetal omschrijven. Niet geheel onlogisch als je luistert naar het lead- en soleerwerk in bijvoorbeeld The Grey Machinery, maar vele bands hebben deze heren toch wel ingehaald als het gaat om techniciteit (in combinatie met goede songwriting uiteraard). Gory Blister valt een beetje tussen wal en schip als je het totaalgeluid in een hokje wilt steken. Totaal niet erg natuurlijk, want met invloeden van het laatste werk van Carcass (vooral Paolo John steekt het niet onder stoelen of banken), een flinke scheut melodie, knappe solo’s en andere, typisch Zweedse, aangelegenheden (het titelnummer spreekt boekdelen) is er gewoonweg best wat leuks te beleven met dit vijfde stukje woede. Helaas kent het geheel ook twee stevige punten van kritiek. Op productioneel gebied is dit album wel erg vlak te noemen, iets dat serieus afbraak doet aan de brutaliteit die deze band klaarblijkelijk wel wil etaleren. Verder lukt het deze jongens maar niet om er ook maar één track op te zetten die er echt uitspat. Begrijp me niet verkeerd, Gory Blister heeft met The Fifth Fury een degelijk en strak product uitgebracht, maar ik mis die track die de bende eens even wat naar een hoger niveau tilt.

Vervelend om te zeggen allemaal, want op het eerste gehoor weten deze Italianen best wat teweeg te brengen. Helaas hoef je niet heel diep te graven om erachter te komen dat dit gewoon middelmatig werk is. Na zoveel jaren van bestaan vraag ik me stellig af of Gory Blister het ooit nog voor elkaar zal krijgen om iets op ons af te schieten wat buiten de categorie “wel aardig” zal vallen. Voor nu wens ik ze veel succes als voorprogramma voor één van de bands die het wel voor elkaar kreeg in die mooie jaren ’90.

Gory Blister - The Fifth Fury

1. Psycho Crave
  2. Thresholds