Goatwhore – Constricting Rage Of The Merciless

Metal Blade Records, 2014

Wat een geweldige band is Goatwhore toch. Maakt al jaren aan een stuk grotendeels vergelijkbare platen en keer op keer wordt dit op applaus onthaald. Indrukwekkend genoeg is dat telkens terecht, en met Constricting Rage of the Merciless flikken ze het opnieuw: een plaat maken die niemand zal verrassen, maar ook niemand zal teleurstellen.

Want laat ons eerlijk zijn, de topdagen van Goatwhore lijken achter de rug. Het niveau van (in het bijzonder) A Haunting Curse werd op Blood For the Master niet meer gehaald. Constricting Rage of the Merciless gaat verder waar de vorige plaat ophield: de deathmetal-invloeden nemen opnieuw de bovenhand, de kenmerkende vocalen van Falgoust worden zowaar afgewisseld met enkele grunts. Ook zijn er opvallend veel solo’s te vinden, wat de muziek van Goatwhore hier en daar verdacht toegankelijk lijkt te maken. Een verontrustende evolutie, want deze Amerikanen zijn op hun best wanneer ze hun strakke thrashriffs overgieten met een blackmetalsausje (Poisonous Existence in Reawakening, Unraveling Paradise) en niet wanneer ze catchy metalcore proberen spelen (Baring Teeth for Revolt).

Zo lijkt Goatwhore wat te hinken op twee gedachten en iets te veel af te wisselen tussen de beenharde stijl die hen groot heeft gemaakt en flauwere, gematigde muziek. Zonde, want Constricting Rage of the Merciless wordt pas echt goed als alle remmen worden losgelaten en er gewoon geramd wordt. Spijtig genoeg is dit lang niet altijd het geval en is dit geen teleurstellende, maar ook geen echt overtuigende plaat geworden.

Goatwhore - Constricting Rage Of The Merciless

1. Poisonous Existence in Reawakening
  2. Unraveling Paradise