Den Saakaldte – Kapittel II: Faen I Helvete

Agonia Records, 2014

Ik dacht steeds dat All Hail Pessimism in 2009 het debuut was van de Noorse allstar blackmetal band Den Saakaldte. Het zou in elk geval verklaard hebben waarom er uiteindelijk vijf jaar later sprake is van Kapittel II: Faen I Helvete. Ik zag het debuut uit 2008 over het hoofd, dus misschien betekent dit dat de band waar vroeger Kvarforth aan het roer stond een nieuwe start maakte dit voorjaar. Sinds 2012 heeft de band immers versterking gekregen van drummer Tybalt (Curse, Ethereal Forest, …), gitarist Tjalve (Pantheon I, Horizon Ablaze, …) en frontman Eldur (Curse, Midnattsvrede en Thule).

Een hypothese die nergens ondersteund wordt met wat ik hier te horen krijg. Den Saakaldte is in essentie nergens veranderd. Melancholie blijft de drijfveer op deze plaat, maar alles klinkt wel een pak anders door de bijdrage van Eldur. Nooit verkeerd: dit plaatje kent opnieuw diepgang in de melodische lijnen, vocaal wisselt het behoorlijk af (Djevelens Verk klinkt vet met die semi-cleane zang, één van de betere tracks) en het product luistert lekker weg. Mijn grote punt van kritiek schuilt in het doel en de meerwaarde van deze plaat. Deze band knoopt erg aan bij het agressieve van 1349, het melancholische van Shining, de waas van Watain en de rauwe brutaliteit van 101 andere oldschool Scandinavische bands. De band houdt opnieuw erg lange herhalingen aan en holt naar mijn gevoel zo ook de smerige melancholie keer op keer uit, zoals dat vroeger onder andere op Satans Synder ook het geval was.

Een wisselvallige bedoeling en misschien een behoorlijk lage score in vergelijking met die van collega Alfvoet enkele jaren geleden. Laat ons eerlijk zijn, Den Saakaldte klinkt overduidelijk Scandinavisch, maar dat betekent niet dat deze plaat ook gelijk verrassend of creatief in mekaar zit. Gekende, melancholische agressie met stukken die best pakkend in de oren klinken, maar het geheel grijpt niet bij de strot en presenteert geen diepgang. Eerder repetitief vasthaken aan hetgeen aardig klinkt in het gitaarweefsel en mixen met wat gekende Scandinavische kost. Niet genoeg om me volledig mee te krijgen, maar ook zeker niet verkeerd.

Den Saakaldte - Kapittel II: Faen I Helvete

1. Den Siste Dag
  2. Forbanna Idioter