Fu Manchu – Gigantoid

Fu Manchu – Gigantoid
At the Dojo Records, 2014

Ze zijn terug, de stoners uit Zuid-Californië. Welke stoners? Ik maakte voor het eerst kennis met ze door de soundtrack van de game Tony Hawk Pro Skater 2, daar stond de track Evil Eye op, één van de bekendste nummers van het gezelschap dat Fu Manchu heet. Het duurde vijf jaar na Signs of Infinite Power, maar is er een elfde plaat genaamd Gigantoid.

Fu Manchu windt er niet al te veel doekjes om op Gigantoid. De fuzzy stonerriffs zijn het middelpunt van deze plaat en deze worden door de ritmesectie van drummer Scott Reeder en bassist Brad Davis stuwend ondersteund en Scott Hill praatzingt er cool over heen, ook zet Bob Balch op iedere track een goede bondige gitaarsolo neer waarbij het wah-wahpedaal niet gespaard wordt. Het punky element van Fu Manchu‘s muziek komt sterk naar voren op tracks als Invaders on My Back en No Warning, toch gaat het gezelschap op sommige momenten veel meer psychedelisch te werk. Zo waaiert het eind van Dimension Shifter uit in dromerig gitaarwerk waarbij de bas- en drumpartijen een stuk losser worden en is het zeven minuten durende The Last Question echt een jam aan het einde van de track waarbij de baspartij de hoofdrol neemt. Ook valt de track Mutant op met zijn hard/zacht-dynamiek, aangezien het grootste gedeelte van Gigantoid behoorlijk rechttoe rechtaan is.

Gigantoid is geen plaat om lappen tekst over te schrijven. Het is een plaat geworden die Fu Manchu typeert: vette riffs, grooves en catchy songs. Kort, maar krachtig zonder al te veel poespas met een livegevoel. Soms heb je toch niet meer nodig dan dat?

Fu Manchu – Gigantoid

1. Dimension Shifter
  2. Invaders on My Back