Question – Doomed Passages

Question – Doomed Passages
Chaos Records, 2014

Na het vijftienjarige meiske wat onlangs een nummer op Youtube zette, vol haat jegens Nederlandse voetballers (en Nederlanders in het algemeen) is het nu de beurt aan het eveneens Mexicaanse Question om er nog wat zakken bloed tegenaan te gooien. Nu zijn niet alleen de “Dutchies” het doelwit, maar als ik het zo eens aanhoor mag heel de wereld het op Doomed Passages ontgelden. Via Chaos Records bereikt ons vandaag de debuutplaat van dit viertal.

Deathmetal, daar houden deze heren van. Hoe kan het ook anders als er een Héctor in je band speelt? Question pakt het heel rechtlijnig aan. Geen fratsen, geen nieuwerwetse invloeden, maar gewoon raggen op redelijke snelheid met hier en daar wat subtiele doom-invloeden. Ik ben gecharmeerd van het drumgeluid dat wordt opgesierd door doffe snares en prima tempowisselingen, gewoonweg wanneer het moment erom vraagt. Het is niet alleen door de droge, zware grunt dat Question me meermaals doet denken aan deathmetal in de straat van Incantation. Dit gezegd hebbende, weet eenieder direct wat je van deze Mexicano’s mag verwachten. Oldschool deathmetal, soms een beetje te voortkabbelend naar m’n zin, maar desalniettemin prima te verhapstukken. Het album wordt na het instrumentaaltje Through the Vacuous River overigens pas echt boeiend. Riffs worden wat interessanter, ontdoen zich van het notoire dertien-in-een-dozijn-karakter en ontplooien zich tot geschikt luistervoer voor de liefhebber.

Totaal niet essentieel, maar gewoon meer dan lekker voor tussendoor. Waar wel op gelet mag worden, is dat de nummers niet te lang worden gemaakt. Het boeiend opbouwen van een track zoals…Bitter Gleam of Inexistence (ruim tien minuten), vergt net wat meer kwaliteit. Verder kun je dit als tussendoortje zeker eens opzetten. Niks mis mee.

Question - Doomed Passages

1. Mournful Stench
  2. Nefarious Conclusion