Acid Elephant – Star Collider

Acid Elephant – Star Collider
Kiarama Records, 2013

Acid Elephant (wat een naam!) is een gezelschap of, zoals de leden zelf zeggen, een ”psychedelic desert sludge orchestra” uit Finland dat in 2008 werd opgericht en inmiddels aan zijn vierde line-up en de tweede plaat, genaamd Star Collider, toe is.

Las Noches Del Desierto is een lekkere opener met pakkende stonerriffs en goede hoge achtergrondzang. Dit is ook het enige echte ”liedje” op Star Collider, aangezien de rest boven de tien minuten klokt. Red Carpet Lane heeft veel invloeden van Kyuss in zijn losse woestijngroove en repeterende fuzzy gitaar- en baslijn. Ook zit in het midden van de track een wat rustigere passage waarin de gitaren uitwaaieren en er een djembe te horen is. Gaandeweg gaat Acid Elephant steeds dieper de psychedelica in op Star Collider en wordt de keuze van de bandnaam duidelijk. Dat is trouwens niet positief bedoeld. 7th Stone is een stuk waarin de gitarist spaarzaam speelt terwijl de bas hele andere tonen opzoekt. Uiteindelijk vinden de muzikanten elkaar, maar dat duurt heel erg lang. Bij Godmason verliest Acid Elephant langzaam zijn grip op de realiteit en zijn ze mij ook volledig kwijt, langdradige geluidsexperimentatie met een theremin die na zes minuten in een stevige groove met een prominente bas verandert die nergens heen gaat. De afsluiter genaamd Bog duurt achttien minuten met een aangename repetitieve groove met een grommende bas, maar het heeft ook een op de zenuwen werkende gitaarlijn die maar doorzeurt en valse zang die gelukkig alleen aan het begin van de track zit. Door deze elementen word ik compleet uit de bedwelmende sfeer gehaald en lijken achttien minuten een heel stuk langer te duren.

Star Collider begint goed in de eerste twee tracks met sterke stonerriffs, daarna gaat het niveau flink omlaag door te veel vaag gemusiceer dat naar mijn gevoel geen richting opgaat. Ik hou van lange en dromerige tracks die lekker doordreunen, maar bij deze band zeg ik: de volgende keer meer Elephant en minder Acid!

Acid Elephant – Star Collider

1. Las Noches del Desierto
  2. Red Carpet Lane