Otis – Otis Christ Superstar

Otis – Otis Christ Superstar
Black Death Records, 2014

De bandnaam staat in de Black Flag-stijl op het promopapier. Het betreft Otis uit Roosendaal. Opgericht in 2005, geopend voor meerdere grote bands (Baroness, The Dillinger Escape Plan, Kylesa) en inmiddels aan zijn derde album toe genaamd Otis Christ Superstar.

Deze plaat is gewoon lekker puur opgenomen met een master van Jochem Jacobs en daardoor hangt er ook echt een livegevoel aan Otis Christ Superstar. Otis opent met Acid Soul en schiet gelijk heerlijk energiek uit de startblokken met opgefokte, hoekige riffs en drumritmes zoals je ze ook hoorde bij het Zweedse Refused, een zeer invloedrijke punkband die in de jaren ’90 met The Shape of Punk to Come een innoverend album uitbracht in het genre. Ook ligt in het melodieuze, maar stevige akkoordenwerk van deze band veel van de band At the Drive-In. Mario van Meer schreeuwt de longen uit zijn lijf op het grootste gedeelte van de plaat, al komt er op Done With Rain een clean stukje langs.

De punkvibe is op de eerste drie tracks sterk aanwezig, maar bij Jacob’s Letter komt er een koebel tevoorschijn (altijd een pre) en zijn er swingende stonerriffs en wat lossere grooves te horen. Ook Carry The Weight, Suffer The Load heeft deze vibe. Bij Necklace Of Skulls wordt het tempo een stuk lager gelegd met mooi neergelegde harmonieuze gitaarlijnen en ook Mario van Meer houdt zijn vocalen wat meer in toom. Daarna houdt Otis het aan het begin van Born On A Bed Of Nails nog steeds rustig met drummer Martijn Konings die het klein houdt met rimclicks op de snaredrum in combinatie met een melancholische gitaartokkel. Daardoor komt de uitbarsting die daarna volgt veel harder aan. Deze track is qua dynamiek wat breder dan de rest van Otis Christ Superstar. De band zelf vindt noiserock misschien het meest van toepassing bij zijn muziek en bij een track als A Plague On Both Your Houses dekt dat zeker de lading.

Otis Christ Superstar is een plaat die niet al te veel poespas bevat, al is de muzikaliteit van de bandleden er duidelijk in te horen. Het gitaarwerk van Walter Poppelaars en Barry Knobel is strak neergezet met af en toe ruimte voor een lekkere solo in bijvoorbeeld Acid Soul en aan het eind van Carry The Weight, Suffer The Load krijgen ze echt even de hoofdrol met dubbelende jaren ’80 metalgitaarpartijen. Energieke punk die nergens echt rechttoe rechtaan wordt en genoeg variatie brengt door stonerinvloeden en tegendraadse noiserocktrekjes.

Otis – Otis Christ Superstar

1. Acid Soul
  2. Done With Rain