Thisquietarmy – Rebirths

Thisquietarmy – Rebirths
Tokyo Jupiter Records, 2014

Dit is alweer de derde release die ik van Thisquietarmy, het eenmansproject van de Canadees Eric Quach, recenseer. Na Hex Mountains heeft Quach op Rebirths een aantal oude tracks opnieuw opgenomen, omdat ze live inmiddels behoorlijk waren veranderd.

Ook is het herzien van oude tracks een goede manier om te laten horen hoeveel progressie Eric Quach heeft gemaakt met Thisquietarmy in drie jaar. Hij bouwt zijn gitaarmuren namelijk nu veel zorgvuldiger op waardoor er ook meer structuur in de lange tracks zit. De track Aphorismes van de split met Year of No Light was een noisy dronetrack met een minimalistische drumcomputer, maar nu groeien spaarzame en mysterieuze gitaarklanken uit tot shoegazeachtige climaxen met zware akkoorden en schreeuwende mineurmelodieën: groots, dromerig en vervormd. De muziek van Quach moet je in de hoek van Nadja zoeken en de connecties zijn er ook: eerder werd er al een samenwerking met Aidan Baker aangegaan en in september zullen Thisquietarmy en Nadja in het kader van Incubate in Tilburg optreden onder de naam Hypnodrone Ensemble. Revival van Resurgence had een behoorlijk wazige sound met een lekker repetitieve post-punkritmesectie, in de Rebirths-versie is een kleine introductie geplaatst en zijn de gitaren veel duidelijker waardoor de details goed naar voren komen.

Wie nog nooit naar Thisquietarmy heeft geluisterd en er geïnteresseerd in is zou ik Rebirths willen aanraden als instapper. Quach is hier gefocust aan het werk en het is een toegankelijke release, voor zijn doen. De echt duistere dronestukken blijven hier achterwege.

Thisquietarmy – Rebirths

1. Aphorismes MMXIV
  2. The Pacific Theater MMXIV