Allegaeon – Elements of the Infinite

Allegaeon – Elements of the Infinite
Metal Blade, 2014

Nummer drie voor Allegaeon, uit Amerika. Het debuut Fragments Of Form And Function was een voorzetje, Formshifter kopte de bak voor me binnen. Stoere melodische metal uit Amerika, het klonk allemaal super. Benieuwd dus, naar deze nieuwe.

Een nieuwe drummer en een nieuwe gitarist geven meteen aan dat ze thuishoren in deze band. Het technische niveau ligt zowaar nog hoger dan op het vorige album en kan beginnen wedijveren met het allerbeste van Arch Enemy, Nevermore en Children of Bodom, zowel qua soleerwerk als complexiteit en snelheid. Allegaeon blijft verder Amerikaans klinken, met een dosis NWAOHM-heaviness en grooves, die als een stoomtrein voortraast.

Alsof dat allemaal nog niet genoeg is probeert Allegaeon nog wat nieuwe zaken uit, extra-metalen effecten bijvoorbeeld, die me vaak aan Torchbearer doen denken. Het lukt wonderwel en nergens voelt het geforceerd aan. Integendeel, je voelt bijna de speelvreugde van de heren uit je boxen komen. “Dat kan bijna niet anders dan weer een dikke acht worden”, hoor ik u denken, en ik moet u ongelijk geven. Hoewel het allemaal fantastisch kundig en indrukwekkend klinkt, mis ik toch enkele zaken. Nummers bijvoorbeeld. En pathos, een soort van bezieling. Dat is er namelijk veel te weinig, het feit dat je op bijna geen enkel moment meekrijgt waarover het gaat helpt ook niet.

Allegaeon doet alles op een ongelofelijk hoog niveau, maakt lol en is een band vol sympathieke gasten (althans op het internet), maar schiet nog een beetje te kort als het aankomt op het geven van een emotionele diepgang (hard en/of zacht). Als ze dat in orde krijgen dan wordt het de top, anders moeten ze terug naar het maken van iets meer herkenbare nummers.

allegaeon

1. Threshold of Perception
  2. Tyrants of the Terrestrial Exodus