Wolves In The Throne Room – Celestite

Wolves In The Throne Room – Celestite
Artemisia Records, 2014

Het is het jaar dat de wolven terugkeren, of toch hun kop al even laten zien. Wolves In The Throne Room is altijd één van mijn favoriete Amerikaanse bands geweest. Blackmetal die al sinds Diadem of 12 Stars en het machtige Two Hunters tot op het bot ging. De trip die ze op plaat en live wisten te brengen is al een heuse trademark geworden binnen de scene. Een tijd terug bereikte het nieuws ons dat de nieuwe aftrap zonder drum of zang zou plaats vinden. Het resultaat is er met dit Celestite.

Helemaal teruggekeerd zijn ze zeker niet. Blackmetal is in de verste verte niet te bekennen op dit plaatje, dat eigenlijk gewoon een ambientverhaal brengt. Misschien dat Nathan en Aaron ook van mening waren dat ambient gewoon veel vaker die onbespreekbare dieptes weet te benaderen, waar blackmetal maar al te vaak dat effect mist. Ik noem het op deze plaat meer een onbespreekbare hoogte die je bereikt, want de hoes en naam van de plaat geven perfect weer wat deze ambient ons brengt: Een atmosferische, astronautische ambient waar makkelijk en intens op weg te dromen valt. Waarbij ook elk van de tracks een deel is van het verhaal, dat soms even wat dreigender wordt (Initiation at Neudeg Alm), maar over het algemeen een rustgevend karakter aanhoudt.

Eigenlijk dus een ambient-cd die wel goed klinkt, enkel is “goed” nooit het begrip dat paste bij deze band in het verleden. Het spektakel en het unieke is eraf op Celestite en dat maakt ook dat ik even behoorlijk teleurgesteld ben in dit resultaat. Een andere band kreeg van mij voor dit plaatje een acht, dus de fans van ambient en astronomische sfeertjes checken dit best eens uit. Ik hoop gewoon dat het bij deze ene frats blijft en dat er nog genoeg venijn en perfectie in de melancholieke harten van deze heren stroomt. Ze gaven alvast te kennen dat ze een tour gingen doen met behoorlijk wat materiaal uit de oude doos. Ergens zijn ze dan toch al terug.

Wolves In The Throne Room - Celestite

1. Turning Ever Towards The Sun
  2. Initiation At Neudeg Alm