Seether – Isolate and Medicate

Seether – Isolate and Medicate
The Bicycle Music Company, 2014

De ex van Amy Lee heeft er een nieuwe klaar. Isolate and Medicate is plaat nummer zes en het belooft het meest passionele en krachtige te worden uit hun hele carrière. Klinkt spannend, maar is het dat ook? In elk geval verandert er niet zo heel veel aan de opzet van deze “post-grunge” band.

Er zitten duidelijk wel wat zwaardere rocklijnen in Seether anno 2014. Neem je er bijvoorbeeld My Disaster bij dan wordt je toch een behoorlijke vibe gewaar. Daar wordt echter nog steeds die mierzoete Staind/Nickelback-zangstijl op geplaatst van Shaun. Daardoor komt dit alles nog steeds even popperig over als altijd, met het passionele hoogtij dan vooral op tracks als Save Today en Crash. Volgens de biografie is dat laatste mogelijk het mooiste nummer ooit van deze band. Of dat zo is, laat ik over aan de liefhebbers van de gevoelige kant van deze band. Persoonlijk ligt die instrumentale gitaarpartij met zoemende bas me wel, het melige spreekt me wat minder aan. De kortstondige dreiging op Suffer It All is ook eentje die in afwisseling met Foo Fighters-poprock voorgeschoteld wordt, enkel wat flauwer. Misschien zijn het dan vooral het zwierige poprocknummer Watch Me Drown en het catchy Nobody Praying For Me die me nog het meest aanspreken op deze nieuwe plaat. Vooral die laatste heeft al het nodige om blijven te hangen.

Deze band heeft uiteraard een wat apart publiek en dat zullen ze amper vinden op deze webstek. Liefhebbers van bands als Staind of Nickelback zijn ongetwijfeld te vinden voor de rustige en sferige kant op deze plaat. De hardere stijl kampt behoorlijk met de melige vocale popinsteek, wat maakt dat het luidere bij Seether nog steeds niet echt beukt en dat ook wellicht nooit zal doen. De fans van het hardere moeten voor die enkele hardere fases dus zeker deze nieuwe ook niet proberen.

Seether - Isolate and Medicate

1. See You At The Bottom
  2. Same Damn Life